Det är Parkeringsbolaget som tillsammans med Ung Företagsamhet ordnar tävlingen Innovation game, vars syfte är att öka utbytet mellan gymnasieskolan och näringslivet.
Framtidens resor var frågan
Tävlingen bestod av två delar. En skriftlig där Parkeringsbolaget fick in drygt 20 bidrag. Av dessa fick nio grupper presentera sina förslag muntligt för en jury som bedömde bland annat kundnytta, innovation och kommersiella aspekter.
– Jag hade aldrig gjort en pitch innan i hela mitt liv. Det var ju lite nervöst så klart men mest spännande, säger Theodore Egnell.
Trots att Göteborg växer mycket snabbt måste man kunna ta sig fram till, från och inom staden på ett enkelt sätt. Men hur kommer vi att resa i framtiden? Det var den frågan som ungdomarna skulle besvara.
– Det svåraste var att komma igång, att bestämma oss för vilken idé vi skulle satsa på. Vi hade många från början, säger han.
Gott om smarta idéer
Och att det fanns gott om smarta idéer håller även Parkeringsbolagets vd, Maria Stenström med om:
– De förstår att framtiden ser annorlunda ut, och att vi inte kan förändra något genom att göra som vi alltid gjort. De har kreativitet och innovation som ledord för att hitta morgondagens lösningar. Att de dessutom har ett självklart kundfokus tycker jag verkligen är spännande. För vi måste utgå från människors beteenden och behov för att lyckas skapa en tillgänglig, hållbar och attraktiv stad.
Gruppen vann blommor, diplom och en solcellsdriven powerbank. Dessutom ska de få delta vid ett event i början av nästa år då en självparkerande bil ska demonstreras. Gruppen kommer från Polhemsgymnasiet och ansvarig lärare var Wafaa Folkesson.