2007-11-27 | 2 min läsning

Idétävlingen My mission fick näringslivspris

My Mission, en västsvensk tävling för affärsidéer, prisbelönades på måndagskvällen. Vid en ceremoni på Vasamuseet i Stockholm delade riksorganisationen Kultur och Näringsliv för 15:e gången ut Swedish Arts and Business Awards.

My Mission vann priset i en av fem kategorier, nämligen produktutveckling. Priset består av diplom, ära och en stor vas från Orrefors. Några av de andra vinnarna var Nokia, Indiska och Stockholm Film Festival.

”Succéartad plattform”

– Att vinna är oerhört glädjande och ett starkt bevis på att projekt som arbetar för ökad tillväxt inom de kreativa branscherna behövs, säger Anna-Karin Lindén, projektledare för My Mission, som håller till på Brew House i Gårda.

Juryn tyckte att My Mission och Brewhouse Innovation ”startat en succéartad plattform för att sammanföra kreativa kulturprojekt med erfarna entreprenörer från näringslivet”.

My Mission är ett offentligt finansierat projekt som ska ge kreativa personer stöd att våga starta företag inom upplevelseindustrin i Västra Götalandsregionen. I våras tävlade 130 affärsidéer. Bedömning och feedback av affärsidéerna gjordes av starka förebilder med anknytning till kultur- och upplevelseindustrin, bland andra simmaren David Lega, krögaren Leif Mannerström och musikern Ken Wennerholm.

”Positiv för regionen”

Fem vinnare utsågs och samtliga arbetar idag med sin företagsetablering. Vinnarna har fått stöd av framgångsrika coacher, till exempel medieprofilen Amelia Adamo och komikern Jan Bylund.

– My Mission är en tydligt lyckad näringslivssatsning. Vinsten är mycket positiv för regionen och vi hopas att detta leder till ytterligare ökning av tillväxten inom de kreativa branscherna, säger Lennart Olausson, VD för Business Region Göteborg.



Prenumerera så du inte missar något nytt!