Rederiet tar åter Tosca och Aniara, som båtarna heter, i tjänst. De kommer på nytt att trafikera världshaven efter att det uppstått brist på tonnage inom biltransportsektorn. Enligt Cecilia Kolga på Wallenius Lines är båtarna gamla men i gott skick och behöver bara en del översyn och underhåll innan de åter kan sättas i trafik, något som enligt rederiets planer ska vara genomfört under oktober månad. De förbereds för att vara i trafik under cirka ett år framåt.
Flytande studentbostäder
Planer på att bygga om de båda båtarna till studentbostäder har förekommit i media och hos rederiet bekräftar man att sådana planer finns, främst för de tre stora städerna i Sverige. Varje båt skulle kunna byggas om till 680 lägenheter. Problemet har varit att hitta lämpliga kajplatser och att få bygglov för de tämligen stora båtarna.
På Stiftelsen Göteborgs Studentbostäder säger man sig inte ha fått någon officiell förfrågan om intresse för att bebygga någon av båtarna. Att bygga om båtar av det här slaget till bostäder kan också innebära många tekniska problem när det gäller till exempel ljusmiljö och brandsäkerhet.
– Konceptet med bostäder på båtar är annars intressant, säger Gunnar Wikehult, uthyrningschef på SGS.
Vissa har ogillat båtarna
Christer Ljunggren på Göteborgs Hamn AB säger att de två stora båtarna inte har inneburit några bekymmer för trafiken i den del av hamnen där de legat. Hamnen har skött underhållet av kajerna och på så sätt har båtarna genererat en del intäkter.
Flera göteborgare har tyckt att båtarna har stört stadsbilden. Nu är det alltså bara ungefär en månad kvar innan de åter är ute till havs.