2006-06-14 | 2 min läsning

Ingen risk för skattebetalarna

Nästan 170 miljoner kronor är vad Göteborgs Stads evenemangsbolag Got Event AB räknar med i intäkter från EM i friidrott. Drygt 80 procent av alla biljetter måste säljas för att budgeten ska hålla.
– Det finns alltid en risk med att arrangera så stora evenemang, men politikerna har bedömt att de positiva långsiktiga effekterna överväger. Det visar erfarenheterna från VM i friidrott 1995, säger Christine Lindeberg, planeringsledare på stadskansliet.
Got Event är det kommunala bolag som arrangerar EM tillsammans med Svenska Friidrottsförbundet. Got Event svarar för arenorna och att tävlingarna genomförs. Ett annat kommunalt bolag, Göteborg & Co, sköter marknadsföringen av Göteborg och EM-festen på stan. Friidrottsförbundet svarar för den idrottsliga satsningen och de aktiva friidrottarna.
Skattebetalarna drabbas inte
Biljettintäkterna ska bland annat täcka Got Events investeringar på Ullevi, den nya uppvärmningsarenan, lokal- och personalkostnader, marknadsföring av evenemanget, med mera. Skulle intäkterna bli lägre än kalkylerat, till exempel på grund av sämre biljettförsäljning än beräknat, blir det ett underskott i Got Event. Det underskottet blir en fråga för koncernbolaget Göteborgs Kommunala Förvaltnings AB, GKF.
GKF är moderbolag för flera av de stora kommunala bolagen och kan göra omfördelningar mellan bolag som går med vinst och sådana som går med förlust. Ett underskott i Got Event kommer alltså inte att täckas av några skattepengar, utan av överskott i andra bolag.
Överskott fördelas
Om EM ger ett överskott kommer det att fördelas enligt en särskild överenskommelse mellan Got Event AB och Svenska Friidrottsförbundet. Göteborgs Stad som helhet kommer inte att tjäna på EM annat än indirekt genom att Göteborg får stor uppmärksamhet i medierna.
– Det är Göteborgs näringsliv och staten som tjänar på evenemanget. Evenemang skapar arbetstillfällen och genererar skatteintäkter till kommunen. Staten tar hem momspengar och företagen får en plattform för marknadsföring, säger Christine Lindeberg.
Elisabeth Gustafsson



Prenumerera så du inte missar något nytt!