Inspirerande läsmiljöer på Friarelyckan 53
Resultatet har blivit ett levande bibliotek där barnen själva får välja sina böcker, både på förskolan och hemma. Genom att inkludera föräldrar i läsningen har denna aktivitet blivit en betydelsefull kvällsrutin för många familjer. En förälder berättar:
”Sedan biblioteket öppnade har vi verkligen fått i gång lässtunderna på kvällarna innan läggning och barnen älskar att själva välja böcker.”

Foto: Förskolan Friarelyckan 53
För barnen har det blivit en spännande upptäcktsresa. Ett av barnen uttryckte:
”Det är jättekul att låna hem böcker, jag valde Blå ugglan-boken, den var lite läskig!”
Läsutveckling i både inne- och utemiljö
Genom utbildningen Läs♥️Förskola har pedagogerna fått nya verktyg att använda litteraturen för att stärka barnens språkutveckling. Den kreativa användningen av både inomhus- och utomhusläsning har skapat fler och mer varierade lässtunder, vilket också stimulerar barnens fantasi och språkliga uttryck.
– För mig som förskollärare har utbildningen gett mig nya verktyg att reflektera kring litteraturen och språkutvecklingen tillsammans med barnen. Det har blivit en av de viktigaste stunderna på dagen, där vi alla, både pedagoger och barn, kliver in i litteraturens värld, säger Lisa Löfgren, förskollärare.
Föräldrar berättar om förändringen
En viktig del av arbetet på Friarelyckan 53 har varit samarbetet med föräldrarna. Genom att låta barnen låna böcker från hallbiblioteket och själva välja sin läsning, har föräldrarna sett en tydlig förändring i sina barns engagemang och intresse för böcker.
”Det har blivit en extra guldkant i vardagen att kunna byta godnattbok varje vecka. Våra flickor ser fram emot att lägga sig i sängen på kvällarna för att läsa böckerna de själva har fått välja”, berättar en förälder.