2013-10-29 | 1 min läsning

Inställt flyg på grund av tekniskt fel

Fråga: När jag flög från Tyskland till Sverige blev mitt flyg inställt på grund av ett tekniskt fel. Flygbolaget ordnade mat, dryck och hotellrum, men sa att eftersom tekniska fel är extraordinära omständigheter så hade vi inte rätt till någon kompensation. Vad gäller egentligen?

Svar: Inom EU gäller gemensamma regler som säger att du som resenär har rätt till assistans i form av förfriskningar och eventuell övernattning samt möjlighet att ringa hem om flyget blir försenat eller ställs in. Om ditt flyg försenas med mer än tre timmar eller ställs in kan du också ha rätt till en kompensation från 250 euro per person. Denna rätt bortfaller om flygbolaget kan visa att anledningen till förseningen eller det inställda flyget var en extraordinär omständighet. Tekniska fel är inte per automatik extraordinära omständigheter, så du kan fortfarande ha möjlighet att få din kompensation. Kan ni inte komma överens kan du gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden med en anmälan.



Prenumerera så du inte missar något nytt!