Att möta en person som är olik på två sätt, som både har ett funktionshinder och kommer från ett annat land, kan vara en tillgång för de organisationer och myndigheter som möter personen.
Drama och teater belyser möten
– Vi hävdar att personer med funktionshinder som kommer från andra länder är olika på två sätt. Men om olikheten blir en tillgång eller ett problem beror på bemötandet, säger Luz Solano i projekt ”Kulturhinder?”.
Hon startade projektet tillsammans med Kerstin Kristiansson som då arbetade som elevassistent för barn som har autism.
Luz Solano är utbildad dramapedagog och en av initiativtagarna till Kulturföreningen m.i.m. (Mitt i det interkulturella mötet). Föreningen har länge använt sig av drama och teater för att belysa möten mellan invandrare och organisationer.
När hon själv fick en son med Downs syndrom, föddes tanken på projekt ”Kulturhinder?”.
”Kanske ställer frågor ingen annan ställt”
– Jag är inte född eller uppvuxen i Sverige. Jag har mitt eget sätt att se på funktionshinder, som bland annat påverkats av min uppväxt, min religion och mitt sätt att se på experter. Jag kanske ställer frågor som ingen annan ställt förut. Om man vågar möta de frågorna, kan vi säkert utvecklas. Men om man går i försvarsställning kan det bli en fruktlös konflikt, säger Luz Solano.
På seminarierna spelar Luz och hennes kollegor upp scener som deltagarna sedan får kommentera och diskutera. Vad skulle gjorts annorlunda för ett bättre bemötande?
– Våra scener är alltid hämtade ur verkligheten, till exempel en mamma som vill ha undervisning på modersmålet till sitt barn med intellektuellt funktionshinder. Mamman känner sig överkörd och det leder till konfrontation.
– En annan scen är en kurator från habiliteringen som gör hembesök, men familjen kan inte ta till sig det hon säger. De får veta att de har rätt till stöd och bistånd men förstår vare sig kuratorns syn på funktionshinder eller systemet hon representerar, säger Luz Solano.
Har bildat nätverk
Projektet har även bildat ett nätverk som under hösten har anordnat tre utbildningsdagar kring funktionshinder och etnicitet för handikapporganisationer.
Projektet tar slut vid årsskiftet men seminarierna kan beställas genom kulturföreningen m.i.m. Tanken är att nätverket och utbildningsarbetet också ska leva vidare.
– Vi vill att handikapporganisationerna tar ansvar för att driva utbildningen vidare med oss i kulturföreningen som konsulter. Utbildningen handlar om ett bättre bemötande av funktionshindrade med utländsk bakgrund och det ger i slutändan ett bättre bemötande av alla människor.
Projekt ”Kulturhinder?” har haft olika finansiärer, bland dem Göteborgs Stad, och har drivits i tre år av kulturföreningen ”m.i.m.” och studieförbundet Vuxenskolan.