2010-10-20 | 3 min läsning

    Kampanjen Hjärnkoll sprider kunskap om psykisk ohälsa

    Bästa botemedlet mot fördomar om psykisk ohälsa är att lyssna till personer med egen erfarenhet. Kampanjen Hjärnkoll har nu ett 30-tal ambassadörer i Göteborg som går att boka till utbildningar eller personalmöten.

    På måndag arrangerar Hjärnkoll en konferens på biografen Draken om våra attityder till psykisk ohälsa. Drygt 300 personer är anmälda.

    – All forskning visar att bästa sättet att förändra attityder är att lyssna på dem som vet precis vad det handlar om, säger Sonny Wåhlstedt, projektledare för Hjärnkoll i Västra Götaland.

    En halv miljon från kommunen

    Hjärnkoll är en statlig satsning för att förändra attityderna till psykiska sjukdomar och funktionsnedsättningar. Det drivs av Handisam, myndigheten för handikapp politisk samordning, och NSPH, nationell samverkan för psykisk hälsa, ett nätverk med 13 organisationer som täcker de flesta psykiatriska diagnoser.

    Sonny Wåhlstedt är ordförande i NSPH i Göteborg, som fått drygt en halv miljon kronor av Göteborgs Stad för att inrätta ett kansli och för att arbeta lokalt med inflytandefrågor.

    Nu finns alltså 30 ambassadörer i Göteborg, antingen anhöriga eller personer som själva har eller har haft psykiska besvär. Ambassadörerna går att boka genom att ringa till projektet.

    Myter om ”psykiskt instabila”

    – Flera har varit ute och föreläst för personal inom socialtjänsten och för olika verksamheters chefsgrupper. Det ger en fördjupad spetskompetens, till exempel om hur man kan förbättra arbetsplatser för människor med psykisk ohälsa och hur man kan jobba förebyggande, säger Sonny Wåhlstedt.

    Vid konferensen på måndag ska tre av ambassadörerna tala om attityder utifrån medias bilder och myter om ”psykiskt instabila”.

    – Varje gång det begås ett våldsbrott av en person som har eller har haft psykisk ohälsa så passar media på att berätta det. Och då hänger man ut och brännmärker alla oskyldiga också, säger Sonny Wåhlstedt.

    Presenterar ny attitydundersökning

    Lars Hansson, forskningschef vid CEPI, Centrum för evidensbaserade psykosociala insatser, kommer att redogöra för en uppmärksammad attitydundersökning från förra året.

    – Så mycket som en fjärdedel av 25–45-åringarna ville inte ha en arbetskamrat eller granne med psykisk ohälsa. Och hela 60 procent av åldersgruppen kunde inte tänka sig att anlita en barnvakt som tidigare haft erfarenhet av psykisk ohälsa, säger Sonny Wåhlstedt.

    – Nu har vi låtit Novus göra en eftermätning i höst och de siffrorna kommer vi att presentera på måndag.

    24 miljoner för att ändra attityder

    Kampanjen Hjärnkoll startade i februari 2009 och ska vara avslutad i juni 2012. Under de fyra åren satsas totalt 24 miljoner kronor på att förändra våra attityder.

    Främst vänder sig kampanjen till 25–45 åringarna, eftersom deras åsikter och attityder på området sticker ut en del jämfört med yngre och äldre.



    Prenumerera så du inte missar något nytt!