2010-02-08 | 1 min läsning

Kampanjpris

Fråga: Hur länge kan ett företag kan sälja en vara till kampanjpris? Jag har ett exempel på en vespa från ett företag som har haft samma kampanjpris på denna i cirka sju månader. Det känns som att tiden inte längre är begränsad. Företaget har heller inte angivit något slutdatum. Vad gäller?

Svar: Uttrycket ”kampanjpris” används typiskt sett för att skapa en förväntan hos konsumenten att det handlar om särskilt förmånliga villkor under en viss tid. Min bedömning är ”kampanjpris” bara ska användas under en begränsad tid och att en jämförelse kan göras med ”realisation”. I vart fall är sju månader en så lång tid att användandet av uttrycket ”kampanjpris” är vilseledande enligt Markandsföringslagen. Marknadsdomstolen har i fråga om realisationer uttalat att en realisation i verklig mening borde ha en varaktighet av högst några få veckor och att ett påstående om realisation är missvisande om det pågår i flera månader.



Prenumerera så du inte missar något nytt!