Kevin Haagensen Strömberg går i NA19EF på Hvitfeldtska gymnasiet i Göteborg och vann Skolornas matematiktävling. Foto: Privat
– Det känns inte så mycket. Det var lite kul precis när jag vann men det gick över ganska snabbt. Det roligaste är att träffa alla och diskutera problem. Tävlingspressen försvann dock och det är skönt men det är mer neutralt.
Berätta lite om tävlingen och vad ni fick göra!
– Man får sex uppgifter som man ska lösa på fem timmar. I uppgiften får man ett påstående eller en fråga om något värde man ska hitta. Då ska man skriva ett bevis som utan tvivel visar att ens svar är korrekt. Man blir då poängsatt utifrån hur matematiskt korrekt beviset är och till vilken grad det visar påståendet utan något tvivel.
Hur hade du förberett dig?
– Jag hade tränat geometri för det är mitt svagaste område. Det kom dock bara en jättelätt geometriuppgift på finalen så det var tur för mig. Annars hade det nog gått sämre.
Vad är det du gillar med matematik?
– Matematik är vackert. När jag löser matteproblem får jag en estetisk njutning av det om problemet eller beviset är tillräckligt fint. Det är som musik. När du lyssnar på musik får du en känsla. Det kan göra dig glad, ledsen eller arg. För mig är det samma med matematik. Alla kan känna njutning av musik.
– Jag tror att alla kan känna njutning av matematik och att skolan stryper detta ur eleverna genom, att istället för att fostra den känslan, fokuserar på att fylla eleverna med någon lista med tekniker som de ska kunna. Det är som att de ska bli en inbakad pizza med fyllning. Det är som att allt du skulle lärt dig om musik var ljudlöst. Du fick lära dig att spela instrument, noter och allt möjligt, men du fick aldrig höra något. Då skulle du inte gjort musik. Så gör skolan generellt med matematik.
FAKTA | Skolornas matematiktävling
Hvitfeldtska gymnasiet har varit med i Skolornas matematiktävling sedan 1960-talet. Tävlingen arrangeras av Svenska matematikersamfundet. Hvitfeldtska gymnasiet har en spetsutbildning där eleverna får arbeta mycket med problemlösning och där lärarna uppmanar eleverna att tävla. Varje år är det cirka 35 elever som är med och tävlar. Det finns också elever som gärna arbetar med tävlingsproblem inför tävlingen, men som väljer att inte tävla.
I år vann skolan även lagtävlingen med Nils Kalmnäs Drakenfors, Juni Drakengren, Ludvig Granath och Jonathan Djurachkovitch. Där läggs poängen ihop för de tre bästa eleverna från respektive skola. På Hvitfeldtska delades tredjeplatsen av två elever med samma poäng, därav fyra i laget.
Resultat från lagtävlingen:
- Hvitfeldtska gymnasiet, Göteborg, 94 poäng
- Norra Reals gymnasium, Stockholm, 92 poäng
- Katedralskolan, Lund, 91 poäng
- Minerva gymnasium, Umeå, 90 poäng
- Rosendalsgymnasiet, Uppsala, 83 poäng