2003-06-07 | 4 min läsning

Kolla upp hantverkaren innan du börjar fixa

Behöver du nytt tak på torpet eller lagning av staketet? Många av oss har med viss förundran sett hur snabbt och lätt det går i ”Sommartorpet”. En melodisnutt, och vips är allt klart. Verkligheten är inte lika enkel. Och anlitar du hantverkare bör du se upp.

Är du inte grannskapets Martin Timell eller Ernst Kirchsteiger behöver du förmodligen göra just det, alltså anlita en hantverkare.

På Konsument Göteborg har man vana av problem som kan uppstå mellan köpare och hantverkare. I de flesta fallen är köparen och hantverkaren oense om vad man kommit överens om.

– Det finns väl ingen som köper en tvättmaskin eller soffa utan att fråga om priset, men förvånansvärt många som anlitar hantverkare utan att ens ha avtalat om pris, säger Monica Jukic på Konsument Göteborg.

Skriv ett avtal

Det kan bli svårt för beställaren att få rätt om ord står emot ord på vad man kommit överens om. Det bästa sättet att förebygga problem är att upprätta ett skriftligt avtal innan arbetet påbörjas.

För den som inte vill upprätta egna avtal finns färdiga blanketter att använda. Konsument Göteborg kan skicka blanketten men den finns också på Konsument Göteborgs hemsida: www.konsument.goteborg.se under länkar–bostad.

Kolla firman

Är det en enskild näringsidkare eller ett företag som du anlitar? Se till att få skriftliga uppgifter på namn, adress, telefonnummer och person eller organisationsnummer. Be också se att få se hantverkarens F-skattebevis.

Om hantverkaren inte betalar F-skatt är beställaren ansvarig för skatter, försäkringar och sociala kostnader. Du kan även kontrollera hos kronofogdemyndigheten om hantverkaren har obetalda skulder.

Om det blir fel

När en privatperson anlitar en hantverkare gäller Konsumenttjänstlagen. – Är det ett arbete på fast egendom (byggnad eller mark) har man hela tio års reklamationsrätt, säger Monica.

– Fel kan till exempel vara att arbetet inte är fackmässigt utfört eller resultatet inte blivit som köpare och säljare har kommit överens om.

Om det uppstår fel kan du kräva att felet avhjälps utan kostnad för dig och att du får prisavdrag om inte felet avhjälps. Du kan även hålla inne med betalning för den del som motsvarar ditt krav på rättelse eller prisavdrag.

Försening

Skulle arbetet dra ut på tiden och hantverkaren inte blir klar på den tid ni kommit överens om kan du kräva: Att arbetet görs färdigt (till exempel inom en vecka).

Att få häva avtalet helt eller delvis, om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för dig. Det kan vara till exempel att du måste avsluta ett måleriarbete i köket för att en annan firma ska kunna sätta upp det nya köket.

Hantverkaren har alltid rätt att försöka rätta till felet, men ibland drar det ut på tiden och till slut kanske man måste anlita någon annan för att åtgärda felet. Då är det bra med skriftliga bevis på att man gett hantverkaren möjlighet att åtgärda felet innan man anlitade någon annan.

– Därför uppmanar vi alla att göra en skriftlig reklamation, säger Monica.

– Behöver du råd i din reklamation är du alltid välkommen att ringa eller e-posta till oss.

Detta bör ett avtal innehålla

• Namn och adress på beställaren och hantverkaren.
• Precisering av vilket arbete som skall utföras, och om material ingår eller ej.
• Pris (kan vara fast pris, ungefärligt pris, högsta pris, eller löpande räkning).
• Hur och när betalning skall ske.
• Tider för arbetets start och när det skall vara klart.
• Vite vid försening (böter om arbetet inte blir klart i tid).
• Eventuella garantier.
• Båda parters underskrifter.



Prenumerera så du inte missar något nytt!