Kommunleasing ber om ursäkt för utbytt hårddisk
Erbjudandet om nya lånedatorer gick ut till stadens anställda i somras och omkring 11.500 bestämde sig under hösten för att tacka ja till något av datorpaketen.
Kände sig lurade
Av dessa beställde cirka 2.300 medarbetare dessutom en extern hårddisk, som ett extra tillbehör. Det är kring denna hårddisk som en strid på senare tid blossat upp. För när leveranserna kom igång under december upptäckte datoranvändarna två saker:
Dels att den externa hårddisken inte var förberedd för att tas i bruk, dels att den var av ett annat fabrikat än vad de beställt.
Vissa av de anställda kände sig lurade av Kommunleasing AB och ansåg att de fått en simplare produkt än den som de genom löneavdrag skulle komma att betala för. De antydde också att det kommunala bolaget i sin tur blivit blåst av leverantören, IT-företaget Nicator.
Kommunleasings vd Filip Nystedt ställde sig först avvaktande till klagomålen och hävdade att kunderna i själva verket fått en produkt med bättre prestanda än de beställt. Men efter ett par veckor erbjöds alla som var missnöjda med hårddisken att lämna tillbaka den till leverantören.
Accepterade ändring i leveransen
Leverantören lovade också att hjälpa alla som behövde assistans för att få igång utrustningen. Nu backar Kommunleasing ytterligare:
– I det tryckta materialet stod ingenting om något visst fabrikat, men på den webbsida där erbjudandet presenterades för de anställda framgick det faktiskt att hårddisken skulle vara av märket Maxtor, säger Filip Nystedt.
– Det är fullt förståeligt att en del av kunderna också utgick ifrån att de skulle få just en sådan levererad.
Och varför fick de inte det? Orsaken är att Filip Nystedt på Nicators förslag accepterade en förändring i leveransens innehåll, efter det att avtalet var upphandlat och klart.
– De ville ha betalt tio dagar snabbare än vad vår normala betalningsrutin anger. Dessutom ville de slippa skicka med en extra omgång bläck eller toner till skrivarna – i stället erbjöd de ett värdebevis för senare uthämtning.
Var inte formaterade
I utbyte lovade leverantören en rad uppgraderingar av prestanda för de produkter som ingick i erbjudandet, exempelvis monitorer, w-lan och skrivare. Detta gällde också den externa hårddisken, vars lagringskapacitet blev något större.
– Jag gick med på uppgörelsen. Så här i efterhand medger jag att det nog var en smula aningslöst. Men vid den tidpunkten var jag övertygad om att det skulle innebära en ännu bättre affär för användarna, säger Filip Nystedt.
Om de utbytta hårddiskarna verkligen var sämre produkter än de som utlovades är osäkert. Klart är dock att de vid leverans varken var formaterade eller avbyglade – något som de flesta normala datoranvändare har svårt att klara utan assistans.
Ska returneras före 10 februari
Drygt 50-talet hårddiskägare har utnyttjat möjligheten att returnera produkten, enligt vad Filip Nystedt hört från leverantören. Hur många som begärt hjälp med att få den funktionsduglig är oklart.
De som beställt den beramade hårddisken har nu ytterligare några dagar på sig, fram till den 10 februari, att låta låneköpet gå tillbaka. Filip Nystedt förklarar att han inte har någon uppfattning i frågan om huruvida Nicator lurat Kommunleasing eller datoranvändarna.
– Jag vet inte om företaget har tjänat något på att byta ut Maxtor-hårddisken mot den som de sedan levererade, säger han.
Fotnot:
Nicators VD Björn Svedberg påpekar i en kommentar på fredagsförmiddagen att det inte var av ekonomiska skäl som företaget bytte ut Maxtor-hårddiskarna mot ett annat fabrikat. Anledningen var i stället att tillgängligheten till hårddiskarna blev sämre under den tid förhandlingarna med Kommunleasing pågick. Han beklagar samtidigt att företaget levererat hårddiskar som krävde en extra installationsprocess för att bli funktionsdugliga. I det fallet brast företagets egen kvalitetskontroll, medger han.