Göta älvbron är sliten och behöver senast år 2020 ersättas av en ny förbindelse över eller under älven. Många alternativa förslag på lösningar har förts fram, i form av tunnlar och broar av olika sorter och med varierande placering.
Tunnlar och högbroar strukna som förslag
Stadskansliets förslag, som kommunstyrelsen på onsdagen sa ja till, är en öppningsbar så kallad mellanbro över Göta älv som placeras i Stadstjänaregatans förlängning plus en viadukt från Gullbergsvass till Stampen för att leda brotrafiken över bangården och in i staden.
Tidigare har det för bangårdsförbindelsen funnits två alternativ (viadukt och tunnel) och för älvförbindelsen sex alternativ (tunnel, högbro eller mellanbro och med placering vid Stadstjänaregatan eller Kämpegatan).
Mellan fyra och fem miljarder
Stadskansliets förslag skickas nu till kommunfullmäktige där man väntas fatta beslut den 6 maj om att ge byggnadsnämnden i uppdrag att ta fram detaljplaner för bangårdsförbindelsen och för älvförbindelsen.
Kostnaden för den nya älv- och bangårdsförbindelsen enligt det förslag som kommunstyrelsen nu sagt ja till beräknas till mellan 4,3 och 4,9 miljarder kronor.