– Jag hoppas att vi kommer att nå över det mål på 40.000 besökare som våra politiker satt upp för i år, säger projektledaren Anna van der Vliet.
Hon grundar den förhoppningen på att konstbiennalen nu utökat till sex utställningsplatser: Röda Sten, Konsthallen, Konstmuseet, Stadsmuseet, Stadsbiblioteket och Galleri Box på Kastellgatan.
Bemannat informationscentrum
– Stadsbiblioteket är nytt för i år, där har vi både utställningsrum och ett bemannat informationscentrum där man köpa material och få vägledning till de olika arenorna – en centralpunkt för hela biennalen, säger Anna van der Vliet.
Dessutom har biografen Bio Capitol kommit med i konstbiennalen. Där ska visas film av ytterligare åtta konstnärer, utöver de 17 konstnärerna i huvudprogrammet.
-Jätteroligt och spännande! Vi startar på måndag 7 september och sedan visar vi en konstfilm varje kväll kl 19 i Capitols lilla salong som inte använts på många år men som återinvigs nu, berättar Anna van der Vliet.
Arrangeras vartannat år
Filmerna har valts ut av biennalens två curatorer Johan Pousette och Celia Prado, som bland annat valt att visa Mats Hjelms Black Nation från 2008 och Artur Zmijewskis Repetition från 2005.
Göteborgs Internationella Konstbiennal arrangeras vartannat år sedan 2001 och anses allmänt vara Sveriges främsta.
Förra biennalen – 2007 – besöktes av 35.554 personer, långt över målet på 20.000 besökare. I år har arrangörerna alltså lockat hit 17 internationellt erkända konstnärer som ställer ut sina verk. De flesta är kanske okända för den breda allmänheten.
Breitz, Ataman och Kentridge
– Så är det väl med samtidskonstnärerna, de är inte så kända. Men inom konstvärlden är detta exceptionellt stora namn, till exempel Candice Breitz från Tyskland, Kutlug Ataman från Turkiet och William Kentridge från Sydafrika, säger Anna van der Vliet.
För svenskarna är säkert Jörgen Svensson mer känd. Han ställer ut två verk, det ena helt nyproducerat för Göteborgs-biennalen.
200 kolteckningar
– Och den norske konstnären med artistnamnet Hariton Pushwagner är ju en legend! Nu kan vi få se 130 av hans fantastiska kolteckningar på Stadsbiblioteket, ett dystopiskt porträtt av en framtidsstad – Soft City!
– Innan de visades på Berlinbiennalen förra året, hade de inte visats offentligt på många år. Vi är väldigt stolta över att kunna visa dem i Göteborg, säger Anna van der Vliet.
Att låna Louis Armstrongs sockersött vackra evergreen ”What a Wonderful World” från 1970-talet till tema för konst på 2000-talet kan låta överraskande. Men det ska inte tolkas bokstavligt.
Reflekterande och diskuterande utställning
– Med ”What a Wonderful World” hoppas vi kunna erbjuda en reflekterande och diskuterande utställning som speglar sin samtid genom att belysa såväl utopier/dystopier som historia i ett etiskt och politiskt perspektiv, skriver curatorerna Celia Prado och Johan Pousette.
De hoppas på ”en generös, poetisk och sensuell gestaltning av mänsklig mångfald och förmåga till såväl underverk som missgrepp”.
Konstbiennalen pågår till och med 15 november.
Candice Breitz, ”Working class heroe”, 2006.
Hariton Pushwagner, ”Soft city”, 1969-1973.
Tracey Moffatt, ”Doomed”, 2007.