Konstmuseet visar 500 år av undergångskonst
Katastrofer har fängslat otaliga konstnärer genom historien, från bibliska berättelser om den yttersta dagen till dagens oro för krig, klimatförändringar och AI. I vårens stora utställning på Göteborgs konstmuseum visas exempel på undergång och katastrofer som teman i konst från renässansen till i dag.
– Undergångstematiken är högaktuell i vår samtid och präglar just nu stora delar av vår världsbild och mediala vardag. Utställningen sätter vår tids oro i perspektiv och betraktar bilder och föreställningar av undergången i ett konsthistoriskt ljus. Här finns också en strimma av hopp – människor har även tidigare upplevt sig stå inför världens ände och ruinens brant, men ändå fortsatt att skapa, säger museichef Patrik Steorn.

John Martins ”Herculaneum och Pompejis förstörelse” är ett av de hundratal verk som visas i Göteborgs konstmuseums nya utställning ”Apokalyps. Från yttersta domen till klimathot”. Foto: Tabley house collection
Ett hundratal verk visas
I utställningen samsas ett hundratal konstverk, från Albrecht Dürers apokalyptiska träsnitt och 1800-talskonstnären John Martins dramatiska skildringar av våldsamma vulkanutbrott, till Nastja Säde Rönkkös samtida videoverk som kommenterar konsekvenserna av den globala uppvärmningen.
Museets egen samling utgör basen, men flera betydande konstverk har också lånats in från europeiska museer. Tre samtida konstnärer, Cajsa von Zeipel, konstnärsduon IC-98 och musikern Anna von Hausswolff, har också bjudits in att medverka i utställningen. De har alla tidigare utforskat undergångstemat i sin konst.
– Vi kommer att bjuda publiken på en maxad, omskakande upplevelse med anslående verk och en dramatisk scenografi som involverar flera sinnen. Detta är konst som gestaltar existentiella teman i en direkt och drabbande form. Undergångens konsthistoria är mörk men inte utan ljusglimtar, här ryms också postapokalyptiska, ljusare framtidsvärldar, säger intendent Eva Nygårds som curerat utställningen tillsammans med forskningsledare Kristoffer Arvidsson.
Apokalyps. Från yttersta domen till klimathot
Utställningen visas 22 februari 2025–18 januari 2026 på Göteborgs konstmuseum.
Till utställningen produceras en omfattande katalog med nyskrivna essäer av flera forskare och författare som ger olika perspektiv på undergångstemat inom bland annat konst, litteratur, film och datorspel. Serietecknare och konstnärer medverkar också i katalogen med nya verk.
Utställningsprojektet är en del av Riksbankens jubileumsfonds forskningsförmedlande satsning RJ Konst och kultur, som syftar till att göra humaniora och samhällsvetenskap tillgängligt för en bredare publik.
Länk: Göteborgs konstmuseum