2002-08-22 | 2 min läsning

Konsument Göteborg satsar på medvetna ungdomar

Konsument Göteborg satsar på ungdomarna i höst. Med en happening i Nordstan - ”No monkey business” – hoppas konsumentkontoret att de unga ska bli kaxigare och mer medvetna konsumenter. Det blir bland annat teater, frågesport, expertutfrågningar, debatter, testpaneler och prisutdelningar.

– Vi vill fånga ungdomar på ett sätt som vi inte gör med våra vanliga verksamhet. Vi gör det där ungdomarna är, säger. Per Löwendahl på Konsument Göteborg och som ansvarar för satsningen.

Han hoppas kunna göra ungdomar till mer medvetna konsumenter så att de till exempel vågar pruta, klaga och reklamera.

– De har ju nytta av att få veta sina rättigheter. Reklamen riktar ju sig framförallt till ungdomar, säger Per Löwendahl.

Viktigt att visa upp sig

Han tycker också att det är mycket viktigt att Konsument Göteborg är ute och visar upp sig och syns där konsumtionen är. Han menar att det är problem för myndigheter och kommunen att nå fram till ungdomar.

Det blir också en utfrågning där ungdomarna får en chans att diskutera energi- och miljöfrågor med vuxna.

Utställningen pågår i tre dagar under höstlovet, 30 oktober till och med 2 november, inne i Nordstan. Den vänder sig i första hand till ungdomar mellan 12 och 16 år.

Konsument Göteborg söker nu unga som vill vara med i Nordstan. Det är elever som vill ställa beslutsfattare och forskare mot väggen. Dessutom kan elever redan nu börja skicka in ett förslag på en ett kort situationsskådespel kring temat energi. Vinnarna får själva spela upp sin pjäs i Nordstan i höst.



Prenumerera så du inte missar något nytt!