2005-11-09 | 4 min läsning

KONSUMENTFRÅGAN

Konstigt ljud från kylenJag köpte en kyl/frys för 3.990 kr. Maskinen har bara en kompressor. Jag upptäckte ganska direkt att det kom ett konstigt ljud från och att det var svårt att ställa in temperaturen, det blev för kallt. Säljaren skickade en reparatör som bytte gas. Men det blev inte bra. Sedan fick jag ett nytt skåp men detta tappar kyla efter några dagar. Nu undrar jag om man kan kräva att en frys håller -18 grader för det gör inte detta skåp. Jag vill ha pengarna tillbaka om det ska fortsätta så här. Vad ska jag göra? Även om skåpet bara har en kompressor ska frysen givetvis hålla rätt frystemperatur. En frys ska klara förutom -18 också en lägre infrysningstemperatur på -20 – -25 grader. Om inte säljaren kan få ordning på temperaturen har du rätt att häva köpet och få tillbaka dina pengar.Kvittot missfärgade kavaj Lämnade min vita sommarkavaj på kemtvätt. Tyvärr blev den missfärgad på grund av att det låg ett rött kvitto i en av fickorna. Detta hade jag inte observerat. Kemtvätten ska pröva att tvätta om kavajen, men om det inte går bort undrar jag om inte kemtvätten också har ett ansvar för att tömma fickorna innan tvätt?Enligt uppgifter från konsumentverket anses det tillhöra yrkesansvaret eller ”fackmässigheten” att undersöka/tömma fickorna på det plagg man tvättar. Eftersom kemtvätten inte gjort detta kan du kan kräva ersättning för kavajen om färgen inte går bort. Du kan kräva lånevara Jag lämnade in ett par defekta hörlurar för en tid sedan. Säljaren tog emot hörlurarna och skickade in dem för reparation, samt tog mitt telefonnummer och bad att få höra av sig när de var klara. Han varnade för att det kunde ta ett tag. Nu har det dock gått över två månader sedan jag lämnade in hörlurarna. Löper reparationen fortfarande inom ”skälig tid”? Eller kan jag göra något?! Skälig tid är normalt en eller ett par veckor om jag som konsument inte får en lånevara, för då kan tiden bli längre. Om du har väntat i två månader utan att få låna några fungerade hörlurar är det givetvis inte acceptabelt. Det du nu kan kräva är att få pengarna tillbaka eller få en ny vara. Fel kakelplattorJag har låtit en firma kakla om mitt badrum hemma. Kakelplattorna har jag själv handlat från en firma. När jag kommer hem visar det sig att det är fel kakel, jag har inte fått den färg som jag beställt. Hantverkaren har redan hunnit sätt upp kakel på en av väggarna. Kakelfirman erbjuder mig att byta ut de plattor som inte är uppsatta, men vill inte ersätta mig för de plattor med fel färg som redan monterats upp. Vad kan jag kräva? Jag har ju faktiskt inte fått de plattor som jag beställde. ! Frågan är om du borde ha upptäckt felet tidigare. Man får nog tyvärr utgå ifrån att du borde kontrollerat kaklet, eller inte lämnat kakelsättaren ensam. Felet hade då upptäckts mycket tidigare. Plattorna som är monterade går ju inte att lämna tillbaka, och kakelfirman kan knappast lastas för att du inte observerat felet i tid. Du har givetvis rätt att byta ut de plattor som du kan lämna igen.Elen måste dras omJag har köpt en äldre villa från 40-talet, och jag visste när jag köpte villan att jag skulle behöva dra el till en del i huset som saknade el. Men när elektrikern varit där så sade han att all el i hela huset måste dras om för den var en ren fara. Det kostade 80.000 att göra detta. Nu undrar jag om det finns något jag kan göra? Har de förra ägarna något ansvar? Vi hade besiktningsman där innan vi köpte, men de kontrollerar bara röta, fukt och annat, ingen el alltså.Köparen har en långtgående undersökningsplikt för att upptäcka alla fel som går att upptäcka eller kan misstänkas. Eftersom villan är från 40-talet är det inget onormalt att elen behöver bytas ut. Till exempel räknas inte fel som är naturligt för byggnadens eller inventariernas ålder som ett dolt fel. Ju äldre huset och dess beståndsdelar är, desto fler fel får köparen räkna med. Det bästa hade varit om du anlitat någon firma för besiktning av elen innan köpet, då hade detta inte blivit en överraskning för dig. Det är svårt att se att du kan göra något anspråk gentemot de tidigare ägarna.Du som bor i Göteborg, Partille och Öckerö kan ställa frågor till Konsument Göteborg. E-post: info@konsument.goteborg.se Telefon: 031-61 15 15 mån-tor kl 9-12



Prenumerera så du inte missar något nytt!