Köpa avbeställningsskydd?Vi ska boka en resa till sommaren. Avbeställningsskyddet som resebyrån föreslår blir för vår familj en rätt stor summa, över 1.000 kr. Måste man ha det? Går det att köpa billigare någon annanstans? Avbeställningsskyddet begränsar kostnaden för avbeställning om du eller någon i din familj avbeställer på grund av sjukdom. Du måste styrka sjukdom med läkarintyg. Du kan få ett avbeställningsskydd genom att betala en del av resan med ditt bank-, betal- eller kreditkort med koppling till exempelvis Visa, Master- eller Eurocard. Även kort utan koppling till en bank kan innehålla ett avbeställningsskydd, till exempel American Express. Kontakta även ditt hemförsäkringsbolag. De säljer ofta tillägg till sitt reseskydd.30 dagars betalningstid?Jag har fått en faktura på en lagad gräsklippare. Fakturan skickades hem till mig. Säljaren har skrivit att den ska betalas inom 15 dagar, är det inte 30 dagar som gäller? Någon allmän frist på trettio dagar att betala en faktura finns inte. Efter en utförd tjänst ska konsumenten betala denna efter anfordran. Detta betyder att konsumenten måste betala fakturan för en förfallen fordran när han mottagit fakturan. Har man någon annan överenskommelse om längre betalningstid, gäller givetvis inte detta.De 30 dagarna som du funderar över gäller när dröjsmålsränta får tas ut. Om ingen annan överenskommelse finns kan dröjsmålsränta enligt räntelagen (1975:635) tas ut först 30 dagar efter fakturadatum. Reklamation vid reaJag köpte ett par skor på rea. Men efter måttligt användande lossade sulan. Jag nekades lagning av affärsinnehavarinnan med motiveringen att hon sålt skorna så billigt till mig. Hon hävdar att det inte är någon reklamation på dem. Dessutom stämplar hon ”ingen reklamation” på kvittot. Är detta tillåtet? Nej, så kan man inte göra. Konsumentköplagens regler går inte att avtala bort. Därför är hennes skrift på kvittot utan verkan. Ibland rear affärerna ut en vara på grund av ett speciellt fel, och då kan köparen inte reklamera just det felet. Det ska i så fall framgå tydligt varför varan är nedsatt i pris.Bluffannons på BlocketJag blev nyligen lurad av en oseriös säljare på Blocket att köpa en bärbar PC för 4.000 kronor. Nu en vecka senare har jag inte sett skymten av någon dator och säjaren svarar varken i telefon eller på e-post. De enda pålitliga uppgifter som jag har är hans kontonummer. Hans namn och adress tvivlar jag på är korrekta. Har ni något tips på vad jag kan göra? Jag har hört att man kan gå till inkasso och göra en anmälan där? Har du blivit lurad av en bedragare ska du göra en polisanmälan. Anmälan till en inkassofirma är meningslös om du inte vet personens rätta identitet. Är det fråga om en bedragare struntar han förmodligen ändå i ett inkassokrav. När det gäller köp mellan två privatpersoner gäller inte konsumentköplagen. Som köpare har du då ett sämre skydd om något skulle gå fel.Utlandsköpt vara – garanti?Jag har köpt en klocka av märket Esprit i Frankrike. Mindre än ett år senare gick klockan sönder. Jag gick direkt till närmaste Espritbutik i Göteborg och bad om hjälp. De vägrade och hänvisade till Esprit Sverige som i sin tur vägrar befatta sig med mitt ärende trots att bolaget har tillverkat klockan. Jag har sedan dess ringt Esprit både i Sverige och deras internationella kundtjänst i Tyskland ett flertal gånger utan att ha fått varken hjälp eller definitivt svar. Vad har jag för rättigheter mot Esprit i detta fall? Esprit i Sverige har inget ansvar för klockan, utan det är affären som har sålt produkten som är ansvarig gentemot dig. Du får alltså vända dig till den franska affären för att nå rättelse. Skulle du få problem kan du vända dig till Konsument Europa (www.konsumenteuropa.se) för mer vägledning.Försvunnet brevJag har med Posten skickat ett brev med värdefullt innehåll (biljetter) till min dotter. Brevet kom aldrig fram och nu anser jag att Posten ska ersätta mig eftersom det är de som har slarvat bort brevet. Vad gäller?Enligt postlagen är Posten ersättningsskyldig för förlust av brev, skada på brev eller försening av brev endast om du skickat det som en speciell försändelse och ersättning avtalats mellan Posten och dig. Om du till exempel skickar ett rekommenderat brev framgår av villkoren för rekommenderade brev att högsta ersättning är 5 000 kr. Har du bara rätt och slätt frankerat ditt kuvert och stoppat det i brevlådan kan du inte kräva någon ersättning.Ställ frågor till Konsument GöteborgDu som bor i Göteborg, Partille och Öckerö kan ställa frågor till Konsument Göteborg.E-post: info@konsument.goteborg.se Telefon: 031-61 15 15 mån-tor kl 9-12