2005-10-28 | 2 min läsning

Konsumentkunskap på nätet nytt grepp för gymnasieelever

Ungdomar är lättpåverkade av reklam men svåra att nå med konsumentinformation. Därför satsar Konsument Göteborg på ett helt nytt grepp. Nästa vecka lanseras deras webbquest – internetbaserad konsumentkunskap för gymnasieelever.

– Mycket av reklamen vänder sig till gymnasieungdomar. Det är en grupp som är lätt att påverka och i den åldern har man också börjat handla för egna pengar, säger Ann-Kristin Hedeberg, planeringsledare på Konsument Göteborg.

Färre studiebesök på konsumentkontoret

Samtidigt är det svårt att nå ut med konsumentinformation till ungdomar. I takt med att gymnasieskolan förändrats har studiebesöken till konsumentkontoret blivit allt färre.

Nästa vecka är Konsument Göteborg en av utställarna på den stora skolkonferensen – Mötesplats Göteborg.

Där ska man lansera sina nya webbquests, tänkta att använda i undervisningen.

”Sätter igång frågor och tankar”

– Vi har utformat fem webbquests tillsammans med konsulten Ylva Lundin. De finns tillgängliga på internet för alla gymnasieskolor, säger Ann-Kristin Hedeberg.

En webbquest är en pedagogisk metod som bygger på en konstruktivistisk syn på lärande. Eleverna arbetar gruppvis med att sätta sig in i olika områden och diskuterar olika frågeställningar.

– Det är en metod som sätter igång många frågor och tankar. Eleverna prövar sig fram och i vissa av webbquesten får de ta på sig olika roller och argumentera för eller emot, säger Ann-Kristin Hedeberg.

Fotnot:
På Konsument Göteborgs hemsida finns webbquests för områdena: Reklam och marknadsföring, Konsumentköp- och konsumenttjänstlagen, Vardagsekonomi, Distansavtal och hemförsäljning samt Hållbar konsumtion.



Prenumerera så du inte missar något nytt!