Konsumentkunskap på nätet nytt grepp för gymnasieelever
– Mycket av reklamen vänder sig till gymnasieungdomar. Det är en grupp som är lätt att påverka och i den åldern har man också börjat handla för egna pengar, säger Ann-Kristin Hedeberg, planeringsledare på Konsument Göteborg.
Färre studiebesök på konsumentkontoret
Samtidigt är det svårt att nå ut med konsumentinformation till ungdomar. I takt med att gymnasieskolan förändrats har studiebesöken till konsumentkontoret blivit allt färre.
Nästa vecka är Konsument Göteborg en av utställarna på den stora skolkonferensen – Mötesplats Göteborg.
Där ska man lansera sina nya webbquests, tänkta att använda i undervisningen.
”Sätter igång frågor och tankar”
– Vi har utformat fem webbquests tillsammans med konsulten Ylva Lundin. De finns tillgängliga på internet för alla gymnasieskolor, säger Ann-Kristin Hedeberg.
En webbquest är en pedagogisk metod som bygger på en konstruktivistisk syn på lärande. Eleverna arbetar gruppvis med att sätta sig in i olika områden och diskuterar olika frågeställningar.
– Det är en metod som sätter igång många frågor och tankar. Eleverna prövar sig fram och i vissa av webbquesten får de ta på sig olika roller och argumentera för eller emot, säger Ann-Kristin Hedeberg.
Fotnot:
På Konsument Göteborgs hemsida finns webbquests för områdena: Reklam och marknadsföring, Konsumentköp- och konsumenttjänstlagen, Vardagsekonomi, Distansavtal och hemförsäljning samt Hållbar konsumtion.