2015-03-27 | 1 min läsning

Konsumentverket startar ny upplysningstjänst

Statliga Konsumentverket startar i nästa vecka en ny upplysningstjänst kallad ”Hallå konsument” - i första hand avsedd för boende i kommuner utan konsumentrådgivare. Konsument Göteborg fortsätter precis som tidigare att ge lokalt stöd.

Många kommuner anser sig inte ha möjligheter och resurser att ha en egen konsumentvägledare i sin organisation. Det är i första hand för invånare i dessa kommuner som Konsumentverket nu på tisdag startar en upplysningstjänst.

Tjänsten kommer via en ny webbplats att samordna det oberoende stöd som finns runt om i landet. Här kommer man också att kunna hitta information, guider och kontaktvägar till myndigheter och konsumentrådgivningar.

Konsument Göteborg fortsätter som tidigare att erbjuda sina tjänster till boende i Göteborg, Ale, Kungälv, Mölndal, Partille och Öckerö kommuner.

– Vår kunskap om den lokala marknaden, och de tjänster vi erbjuder i form av till exempel utbildning och marknadskontroller, är inget som det nationella stödet kommer att ersätta, säger Susanne Norling som är verksamhetschef vid Konsument Göteborg.



Prenumerera så du inte missar något nytt!