Foto: Lo Birgersson
200 samtal om covid-19 varje dag till Göteborgs Stads kontaktcenter

Monic Aasland, verksamhetschef på Göteborgs Stads kontaktcenter.
– Tekniken har inte funnits hos oss innan. Nu fick vi chans att pröva den och det går jättebra. Det går att jobba på distans även när man arbetar på ett kontaktcenter.
Det säger Monica Aasland som är verksamhetschef på Göteborgs Stads kontaktcenter. För bara en vecka sedan kom tekniken på plats som gör att 20 medarbetare sitter och svarar på göteborgarnas frågor hemifrån. Det bidrar till att man än så länge klarar av alla samtal om pandemin.
– Till oss ringer man när man inte vet vart man ska vända sig. De som ringer uttrycker inte så mycket oro, oftast har de konkreta frågor om vad, hur och när, säger Monica Aasland.
Kartlägger de vanligaste frågorna
Några exempel på vanliga frågor är om man får frysa sitt träningskort, kan få hjälp att handla matvaror, hur man ska klara av sitt företag och hur man kan hjälpa till i den rådande situationen.
Den sistnämnda frågan är alltid lika rolig att få berättar Monica Aasland:
– Och att svara på. För just nu håller social resursförvaltning på att sätta ihop en grupp som ska samordna volontärer.
Kontaktcentret kartlägger löpande de vanligaste frågorna och tar reda på svaren från respektive förvaltningen för att snabbt kunna ge svar. Ibland kopplar de vidare samtalen och när det gäller frågor utanför Staden hänvisar de till media eller rätt myndighet.
Svårt att hitta rätt nivå
Precis som andra förvaltningar inom Göteborgs Stad har man tagit fram krisplaner för olika scenarion som coronaviruset kan leda till. Och även där kan den nya tekniken komma till användning. Om många blir sjuka kan personalstyrkan delas upp och hälften jobba hemifrån för att säkerställa att det alltid finns frisk personal som kan jobba. De tittar också på vilka områden som ska prioriteras och vad som kan prioriteras bort om det skulle behövas.
– Det är en svår avvägning. Allt går så fort hela tiden och det gäller att inte ta i för mycket och inte för lite, utan göra precis rätt prioriteringar som stämmer med verkligheten, säger Monica Aasland, som tycker att det allvarliga läget även gett positiva effekter.
– Hela förvaltningen har ett fantastiskt teamarbete. Vi tänker utanför boxen och hittar nya lösningar hela tiden. Jag är väldigt imponerad av mina medarbetare, kollegor och chef, säger hon.
FAKTA | Så här svarar Kontaktcenter på de vanligaste frågorna om….
… man får frysa ett träningskort? Ja, det får man.
… kan få hjälp med mathandling? Nej, inte i nuläget. Men det finns många volontärer som gärna hjälper till.
… frågor som rör ekonomin i egna företag? Business Region Göteborg har Företagslotsen Extra som svarar på frågor som statliga bidrag och allt annat som rör regionens företagare. Du hittar dem här