Johan Jernkrok, storkundsansvarig som ska förbättra dialogen mellan företag och förvaltning. Foto: Emelie Asplund

2023-10-23 | 4 min läsning
Kretslopp och vatten vill förbättra dialogen med företag
Om du som företagare har frågor om avfallshantering, vatten eller avlopp är det förvaltningen Kretslopp och vatten du ska vända dig till.

Hos Kretslopp och vatten kan företag få hjälp med allt från nya vattenanslutningar och installation av fettavskiljare till beställning av avfallstjänster och få svar på allmänna driftsfrågor. Förvaltningen kan också ge råd kring hur mycket avfall som ska tömmas vid en verksamhet eller hur mycket vatten den kan förväntas förbruka.

Vem på Kretslopp och vatten som kan hjälpa till bäst styrs av vilket slags ärende det handlar om.

– Vi är omkring 500 personer som jobbar här och den bästa hjälpen får man om man kontaktar kundservice. Därefter går det ganska snabbt till att man hamnar hos rätt person och kan få hjälp via mejl, telefon eller ett möte, säger Johan Jernkrok, storkundsansvarig och projektledare på Kretslopp och vatten.

Kretslopp och vatten

Om: Kretslopp och vatten ser till att göteborgarna alltid ska ha rent dricksvatten i kranen, tar hand om avloppsvattnet och sköter rest- och matavfallshanteringen i Göteborg. Förvaltningen hanterar också regn- och smältvatten och samordnar Göteborgs Stads skyfallsarbete.

Hjälper företag med: Det mesta som rör vatten, avlopp och avfall.
Kontaktuppgifter: 031-368 27 00, kundservice@kretsloppochvatten.goteborg.se. Storkundsansvarig: johan.jernkrok@kretsloppochvatten.goteborg.se

Mer information:

Följ Kretslopp och vatten på Linkedin för nyheter och information om evenemang

Ny roll för bättre dialog med företag

För att stärka dialogen med de största kunderna startades i april ett projekt med fokus på just det. Inom projektet skapades även Johan Jernkroks roll som storkundsansvarig.

– Vi vill ha en lite mer strategisk dialog med våra största förbrukare för att se hur vi kan hjälpa dem där de är i dag och hur vi kan möta deras behov i framtiden. Det vi har sett hittills i projektet är att företag gärna vill ha avstämningar ett par gånger per år där man kan ha en dialog om annat än driftsutmaningar. Det kan vara strategiska frågor, som till exempel verksamhetens utveckling på längre sikt, och som kan ha en påverkan på kundrelationen och behoven, säger Johan Jernkrok.

För att veta vilka kunder som är aktuella för att ha kontakt med storkundsansvarig tittar Kretslopp och vatten på vilka som är deras största vattenförbrukare. De kontaktas sedan och får projektet presenterat för sig.

– Sedan kan vi träffas för att prata om hur de ser på oss, vad vi gör bra och vad vi kan utveckla. Det kanske finns massa saker som vi erbjuder men som våra kunder inte vet att de vill ha. Eller så är det saker som de vill ha och som vi inte känner till.

Stöttning för flerbostadshusägare

 När det gäller en löpande dialog med företagare har Kretslopp och vatten tidigare främst haft kontakt med flerbostadsägare. På förvaltningen finns en kundsamordnare som arbetar med kundrelationer. Rollen är främst riktad mot just flerbostadsägare och tar hand om alla frågor som inte är driftrelaterade.

– Det handlar om att föra ut och ta in information. Man kan få hjälp med de lite mjukare värdena. Om man till exempel vill förbättra sopsorteringen i flerbostadshus har vi en tjänst med miljöinformatörer som man kan hyra. De knackar då dörr och informerar om sopsortering, säger Johan Jernkrok.

Kretslopp och vatten har också ett digitalt nyhetsbrev som man kan prenumerera på. I detta finns det bland annat information om webbinarier riktade mot samma målgrupp. Kretslopp och vatten ser just nu även över hur man i framtiden kan arbeta med forum och kanaler för att träffa andra verksamheter än just flerbostadshusägare.

Tre vanliga frågor och svar:

Vad gör jag med mitt företags avfall? Svar: Det avfall som klassas som så kallat kommunalt avfall (som uppstår i exempelvis personalutrymmen eller omklädningsrum) ska Kretslopp och vatten ta hand om och tjänster för det beställs via Kretslopp och vattens kundservice, 031-3682700 eller kundservice@kretsloppochvatten.goteborg.se. Företag kan också läsa mer om vad som gäller för avfallshantering här Hantera avfall – Företag och organisationer. När det gäller rent verksamhetsavfall väljer man som företag fritt på marknaden för avfallshämtning.

Behöver jag installera en fettavskiljare? Svar: Alla verksamheter som riskerar att släppa ut mer fett än vad normalt hushållsavloppsvatten innehåller måste avskilja fettet från avloppsvattnet. För fastighetsägare som har en verksamhet som hanterar livsmedel (till exempel kafé, restaurang, storkök eller bageri) i sin fastighet, är det bästa sättet att installera en fettavskiljare. Om du som verksamhetsägare hanterar stora mängder fett kan du också vara tvungen att ha ett uppsamlingskärl. Har du frågor om fettavskiljning kan du höra av dit till fettavskiljare@kretsloppochvatten.goteborg.se eller ringa via Kundservice. Du kan också läsa mer här Installera fettavskiljare – Företag och organisationer – Göteborgs Stad (goteborg.se).

Hur ansöker jag om VA-anslutning? Svar: Via denna länk till Göteborgs stads hemsida Så här ansöker du om VA-anslutning – Göteborgs Stad (goteborg.se) kan du både ansöka om VA-anslutning och få mer information.



Prenumerera så du inte missar något nytt!