2005-11-16 | 3 min läsning

Lastbilsköpare uppmanas att vänta på bästa miljöteknik

Den som tänker köpa en ny tung lastbil bör inte ha bråttom. Inom ett halvår finns nya, mer miljöanpassade motorer på marknaden. Göteborgs trafikkontor går nu ut tillsammans med åkeri- branschen och uppmanar lastbilsköpare att ha is i magen.

– Vi är överens om att det är bättre att vänta nåt halvår och då köpa ett fordon med bättre euroklass än att idag köpa ett sämre fordon, som man sedan får dras med i åtta-tio år, säger Anders Roth, miljöchef på trafikkontoret.

Bara ett fåtal uppfyller Euro 4-kraven

Bakgrunden är att nya miljöregler för tunga fordon träder i kraft i EU om knappt ett år, den 1 oktober 2006. Då måste alla nytillverkade lastbilar och bussar tyngre än 3,5 ton som säljs, registreras eller tas i bruk inom EU uppfylla kraven för Euro 4-motorer. Det innebär främst skärpta krav på utsläppen av kväveoxider och partiklar. Sedan följer ytterligare en skärpning, till Euro 5.

I dagsläget finns det endast ett fåtal modeller ute på marknaden som uppfyller kraven för EURO 4 och de stora tillverkarna av tunga fordon har meddelat att de inte kommer att kunna leverera fordon av övriga modeller försedda med EURO 4-motorer förrän tidigast till sommaren år 2006. Fram till dess kommer främst fordon med EURO 3-motorer att levereras.

I det läget avråder alltså trafikkontoret och åkeribranschen gemensamt från att köpa ”gamla” Euro 3-fordon:

– Miljökraven skärps stegvis och kräver modernare motorteknik. Det är därför troligtvis bättre att nyinvestera i ett fordon med en högre Euro-klass för att maximera antalet år som fordonet får användas i entreprenader och tjänster inom till exempel miljözonen.

I linje med kontorets miljöengagemang

– Det kan även finnas en risk att fordon med Euro 3-motorer kommer få ett sämre andrahandsvärde då de inom några år inte kommer att få användas i vissa entreprenader och tjänster, sägs det i uppropet som undertecknats av Trafikkontoret, Sveriges Åkeriföretag i Västra Götaland samt transportföretaget TRB.

Anders Roth säger att utspelet ligger i linje med trafikkontorets engagemang för renare fordon inom Göteborgs miljözon.

– I våra upphandlingskrav fanns tidigare att den som skulle köpa tunga fordon från och med kommande årsskifte skulle köpa minst Euro 4. Men när vi såg att det i praktiken inte fanns så många såna fordon på marknaden, insåg vi att en del åkare skulle få problem.

– Då slopade vi det kravet och gick i stället ut med den här uppmaningen, i bred enighet med branschen, säger Anders Roth.

Volvo och Scania kanske inte blir så glada?

– Jag tror att de är tacksamma att vi inte har kvar det absoluta kravet. Om man vill förbättra luftkvaliteten, är det bättre att vänta ett halvår och sedan köpa ett klart bättre fordon, säger Anders Roth.



Prenumerera så du inte missar något nytt!