2024-11-19 | 4 min läsning

Lättare att klara sig själv med digitala hjälpmedel

Julia Nordlöf, Siw Calvin och Ari Tervonen arbetar på Danska vägen boende med särskild service. Foto: Marie Wikström
2024-11-19 | 4 min läsning
Lättare att klara sig själv med digitala hjälpmedel
När det är svårt att skilja dag från natt, eller att veta när man ska laga mat eller tvätta, då kan digitala hjälpmedel göra det lättare att klara sig själv. Ett boende för personer med funktionsnedsättning har satsat extra på smarta lösningar.

Arbetet med att använda välfärdsteknik och digitala hjälpmedel började 2020 när Danska vägen boende med särskild service medverkade i ett projekt som drevs av Göteborgs Stad. Projektet handlade om att lära sig använda välfärdsteknik, det vill säga digital teknik och digitala hjälpmedel som förbättrar stöd och service till individer.

– Vi började med att skaffa en surfplatta och träna på att använda olika appar där vi kunde lägga in text och bild för att underlätta beskrivningen av olika insatser och moment i vardagen för hyresgästen. Vi provade oss fram, berättar Julia Nordlöf, stödpedagog vid boendet.

Teknik en del av vardagen

I dag är välfärdsteknik och de digitala hjälpmedlen en naturlig del av vardagen. Tre surfplattor finns på boendet och används flitigt av medarbetarna. Alla hyresgäster har även privata mobiltelefoner.

Boendet har även köpt in ett digitalt tids-och planeringshjälpmedel på skärm. Här lägger medarbetarna in tidsplanering och scheman med bilder så att de boende kan se i förväg vem som kommer till dem nästkommande dag.

Foto: Marie Wikström

– Det är en stor trygghet för de boende att i förväg veta vem av oss kommer till dem, säger Siw Calvin, stödassistent.

Via tids- och planeringssystemet men även via andra program och appar i surfplattorna lägger medarbetarna in scheman med text och bildstöd som beskriver stegen i olika stödinsatser, till exempel städning eller matlagning. På så sätt får den boende hjälp att klara sig själv med stöd av medarbetarna:

– När vi är hos den boende brukar vi ta fram och visa schemat och vi går igenom de olika stegen i de aktiviteter och insatser som ska göras. Vi finns där om den boende har frågor eller behöver hjälp, behoven av hjälp och stöd ser olika ut. Det är ett sätt att öka självständigheten men även en hjälp för oss medarbetare att arbeta på samma sätt och checka av att allt blir gjort, säger Siw Calvin, stödassistent.

Alla hyresgäster på boendet har också privata mobiltelefoner som används för daglig kommunikation med medarbetarna och även för att ställa larm för när det till exempel är dags för att tvätta.

– Vi har även hjälpt några av de boende att lägga in en markering när det är natt, så det syns tydligt på mobiltelefonen. Det skapar lugn och trygghet, säger Ari Tervonen.

Från lappar till appar

Innan boendet började arbeta med digitala hjälpmedel skrevs mycket ner på lappar som ibland försvann. Bilder skrevs ut på papper. Utskrifter och papper används även i dag när det behövs och när det fyller sin funktion.

I början av arbetet med de digitala hjälpmedlen var det en del osäkerhet såväl hos medarbetare som boende och anhöriga.

– Det fanns nog en del oro kring att de digitala hjälpmedlen skulle ersätta oss medarbetare, att vi skulle försvinna. Men vi har sett nu att hjälpmedlen blir ett komplement i stödet till de boende och gör det möjligt för dem att bli mer självständiga. Förut blev det så att vi tog över och gjorde insatserna till dem, nu hjälper vi dem att göra insatserna själva, säger Ari Tervonen.

Viktigt med resurser och samsyn i gruppen

Ibland uppstår problem, tekniken kan till exempel ibland krångla. En annan utmaning är att hjälpmedlen inte är så enkla att ändra i utan att det då krävs lite mer jobb. Det digitala arbetssättet kräver resurser:

– Det är viktigt att alla medarbetare känner sig trygga att använda tekniken, det har vi jobbat hårt med – att alla och inte bara några ska använda hjälpmedlen. Vi har fått extra resurser till det som vi behövt och det har varit en förutsättning för att lyckas, säger Julia Nordlöf, stödpedagog.

Danska vägen boende med särskild service

  • Antal boende: Sju personer som bor i egna lägenheter
  • Kontaktlägenhet finns
  • Inriktning: neuropsykiatrisk- och intellektuell funktionsnedsättning
  • Exempel på digitala hjälpmedel som boendet använder:
    – Digitalt tids- och planeringshjälpmedel via digital skärm
    – Appar där det går att skapa bildstöd och för planering av val av mat, matlagning och städning via surfplatta och mobiltelefon
    – Genvägar och tecken via surfplatta och mobiltelefon
    – Automatiska sms och larm på mobitelefon



Prenumerera så du inte missar något nytt!