– Tidigare har vårdnadshavarna behövt skriva ut och fylla i pappersblanketter som handläggare på stadsdelsförvaltningar har fått hantera manuellt. Jag tror att dessa nya e-tjänster kommer att underlätta både för vårdnadshavarna och för handläggarna, säger Madeleine Lundstedt, planeringsledare på stadsledningskontoret.
De nya e-tjänsterna för förskola och familjedaghem är en del av arbetet med att utveckla Göteborgs Stads digitala service. Nu kan vårdnadshavare bland annat ansöka om plats och ändra inkomstuppgifter digitalt, det går också att bekräfta plats samt ange eller ändra sysselsättning.
Efterfrågad utveckling
För att komma åt e-tjänsterna loggar vårdnadshavare in med e-legitimation eller BankID. Blanketterna kommer att finnas kvar som pdf:er på webben för den som hellre vill fylla i dem manuellt. Samtidigt berättar Madeleine Lundstedt att det förhoppningsvis kommer ytterligare förbättringar av e-tjänsterna framöver.
– Utvecklingen av e-tjänster är efterfrågat och vi arbetar vidare för att utveckla e-tjänsterna. Både för vårdnadshavare och för att underlätta arbetet internt inom staden, säger Madeleine Lundstedt.