Lerlyckeskolans kulturplan bidrar till lika kultur för alla
– Kulturplanen hjälper oss att se till så att våra elever får ett likvärdigt utbud av kultur i olika former under de sju åren som de går hos oss. Vi arbetar tillsammans för att eleverna ska få en bred kulturell upplevelse, säger Helena Högfeldt, biträdande rektor på Lerlyckeskolan.
På Lerlyckeskolan bidrar kultur i undervisningen till elevernas lärande. Eleverna använder sina olika sinnen och får olika perspektiv.
– Med vårt sätt att arbeta vill vi öka elevernas kreativitet och ge dem fler verktyg både för att lära och för att utrycka sig. Vi ser också att kulturupplevelserna leder till nya samtal mellan eleverna vilket vi tror kommer att bidra till en starkare sammanhållning i klasserna, säger Helena Högfeldt.
”Kulturplanen skapar en överblick”
Det är Petra Sporre, lärare i årskurs 2 och kulturombud, som har utformat kulturplanen. Genom ett gemensamt dokument kan lärarna i varje klass fylla i vilka kulturupplevelser eleverna fått ta del av under året.
– Kulturplanen skapar en överblick och hjälper oss i planeringen så att eleverna får uppleva så många olika kulturformer som möjligt. Och materialet kan lämnas över till andra lärare när eleverna byter stadium, förklarar Petra Sporre.
I kulturplanen ryms allt ifrån lärarnas egna aktiviteter i undervisningen, till upplevelser som eleverna tar del av genom besök och utflykter. Det kan till exempel vara dans, litteratur, musik- och filmskapande eller besök på teatrar och museum. Ett annat utmärkt exempel är Lerslyckeskolans egna filmfestival.
– Under höstterminen 2024 fick vi på Lerlyckeskolan besök av Bohuslän Big Band som bjöd på blueskonsert på skolgården där alla elever på skolan samlades och kunde lyssna, sjunga och dansa med, berättar Petra Sporre.
Under vårterminen har dessutom alla elever i förskoleklass till årskurs 3 fått träffa dansaren Rabi Shabo och testat på breakdance i ett Skapande skola-projekt.
Inspiration från Nederländerna
Idén om att upprätta en kulturplan i skolan är hämtad från Nederländerna där det finns skolor som är bra på att involvera kultur i undervisningen.
– På Lerlyckeskolan har vi börjat med små steg och det finns möjlighet att växa. Det tror jag gör att det kan bli ett långvarigt och framgångsrikt arbetssätt hos oss, säger Helena Högfeldt.