Lindholmshamnen först i stan med grönskande refug
Längs två kvarter på Götaverksgatan vid Lindholmshamnen satsar Göteborgs Stad på att göra det grönare när man bygger så kallade biotop-refuger. På gatan har det funnits en gång- och cykelväg i mitten med biltrafik på vardera sida. Cykelvägen flyttas nu till båda sidorna av vägen och i mitten byggs de nya refugerna. Bygget påbörjades i slutet av augusti och beräknas vara klart i slutet av november.
Nytt sätt att arbeta med trafiklösningar
– Det finns ett politiskt beslut att skapa fler gröna ytor i stadsmiljön och detta är ett sätt att bidra till det. Idén med att skapa en grön yta i stället för att grusa ytan som planerat, kommer från Åsa Svensson, som är projektledare för Älvstranden utveckling. Senare utvecklades idén vidare till biotop-refuger, säger Desirée Bosch, projektledare vid exploateringsförvaltningen i Göteborgs Stad.
Refugerna är 75 respektive 95 meter långa och sträcker sig över två kvarter. Totalt rör det sig om ett 700 kvadratmeter stort område som ska fyllas med växtlighet i stället för grus och asfalt.
– Vad vi känner till så har detta inte gjorts tidigare utan är ett helt nytt sätt att arbeta med trafiklösningar som bidrar till en grönare och mer hållbar stad, säger Desirée Bosch.
Ökar den biologiska mångfalden
I refugerna samsas buskträd, klätterväxter och örter med en ängsplantering som bidrar till att fördröja och rena dagvatten. Även stenmurar, rishägn, fågel- och fladdermusholkar samt insektshotell kommer att finnas i refugerna, för att hjälpa till att öka den biologiska mångfalden. Fågelholkarna och insektshotellen görs i samarbete med förskolan Lindholmen och Brottkärrsskolan.
– Vi får flera ekosystemstjänster från refugerna; de verkar bullerdämpande, fungerar som vindskydd, hjälper till att rena luften, reglerar temperaturen och bidrar till dagvattenhanteringen, förklarar Desirée Bosch.
Biotop-refugerna är också hållbara, då man återanvänder material från övergivna projekt som samlas in.
Mindre buller och utsläpp
– Och vi arbetar också med social hållbarhet då byggnationen av biotop-refugen sker med hjälp av stadens arbetsmarknadslag, som erbjuder sysselsättning och arbetsträning för personer som stått länge utanför arbetsmarknaden, berättar Desirée Bosch.
Alla maskiner som används för att bygga biotop-refugen är eldrivna, vilket ger mindre buller, färre utsläpp och betydligt lägre klimatpåverkande utsläpp.
– Vi vill skapa olika rum i staden som är trivsamma och som man vill vistas i, som är bra för alla. Om detta går bra kommer vi att göra det på fler ställen, det är planen.
Biotop-refugerna
- Byggs på Götaverksgatan på Lindholmen under hösten och ska vara klara i slutet av november
- Ritade av landskapsarkitekterna Kristina Hedvall Larsson på stadsmiljöförvaltningen och Constantin Milea på exploateringsförvaltningen
- Är ett samarbete mellan Göteborgs Stad, Älvstranden utveckling AB, Atrium Ljungberg samt konsortiet för Lindholmshamnen, där Peab Bostad, Skanska, HSB och Riksbyggen ingår