2006-02-08 | 4 min läsning

Lokaltrafikens nya fordon trivs i vintervädret

Den bistra vintern har på senare tid ställt till med stora problem för Göteborgs lokaltrafik. Men nya italienska spårvagnar och rekordlånga svenska bussar visar sig klara snöovädret bra.

Göteborgs Spårvägar har beställt 40 nya vagnar från italienska Ansaldobreda i Pistoia, några mil norr om Florens.

Tre av dem finns redan på plats och Willy Nicklasson, teknisk chef på Spårvägen, är mer än nöjd med hur de agerar i snövädret:

Växelströmsmotor ger bättre styrning

– Januari har varit ett bra test och vi är väldigt nöjda. Där andra vagnar inte kommit upp har den här vagnen gått utan problem.

– I måndags tvingades vi dra in hållplatserna på Medicinargatan och Sannaplan på grund av att våra gamla vagnar måste kunna ta sats för att komma upp för backarna. I måndags gick inte det, men det hade inte varit några problem för de nya italienska vagnarna.

Främsta skälet till att, m32:an – den nya vagnen, uppför sig bättre i svårt väglag är att den är utrustad med en växelströmsmotor som ger bättre styrning än de gamla vagnarnas likströmsmotorer.

570 förare får utbildning

Just nu finns det tre italienska vagnar i Göteborg. En serievagn och två prototyper. De senare byggs just nu om för att få bättre förarsikt. Sedan kommer Göteborgs Spårvägars 570 förare under våren att utbildas på de nya vagnarna innan de går i retur till Italien för en större ombyggnad.

Men redan i nästa vecka, den 16 februari, kommer det en fjärde vagn till Göteborg och sedan löper leveransen om de totalt 40 vagnarna en bra bit in på 2007.

– Våra äldsta vagnar, m28:orna, kommer att fasas ut allt eftersom, säger Willy Nicklasson.

De problem med snöpackade växlar som ställde till det på måndagsmorgonen hade emellertid inte ens de italienska vagnarna klarat.

En slags framhjulsdrift

Liknande positiva rapporter kommer från Västtrafiks erfarenheter av de nya rekordlånga dubbelledbussarna.

En 24 meter långa Volvobuss går sedan en månad tillbaka i trafik på stombusslinje 16 på Lindholmen.

– Den fungerar bättre än andra bussar eftersom konstruktionen är klokare. Den har motorn mellan de två främre hjulparen och en drivande axel vid det andra hjulparet – det innebär att den främre delen drar resten av bussen, förklarar projektledare Magnus Lorentzon på Västtrafik.

Dubbelledbussarnas drift kan liknas vid framhjulsdrift medan de gamla ledbussarna bussar har motor och drivande hjul baktill.

Hållplatserna för korta

Det är också förklaringen till att den nya bussen klarat snö och halka mycket bättre än de gamla med bakhjulsdrift.

– Hittills har vi inte haft några problem, förutom det som vi redan kände till – att hållplatserna inte riktigt räcker till. Den sista dörren hamnar utanför hållplatsytan, säger Magnus Lorentzon.

Under de närmaste månaderna sätts ytterligare tre rekordlånga bussar i trafik på linje 16. Så småningom kan de även komma att rulla på linje 17.

– Efter det här året gör vi en utvärdering som får visa om vi ska ha fler dubbelledbussar eller stanna vid de här första fyra, säger Magnus Lorentzon.

5F6C.jpg

Sveriges längsta buss, dubbelledbussen, är 24 meter lång och kan ta 165 passagerare. Foto: Volvo Bussar



Prenumerera så du inte missar något nytt!