Lövgärdetelever lärde sig konfliktlösning i England
Erfarenhetsutbyte, förändra attityder och stärka relationen mellan lärare, elever och föräldrar är några av målen för det projekt om konflikthantering inom ramen för EU-projektet Comenius, som Nya Lövgärdesskolan deltar i.
– I november besökte representanter för de skolorna oss och nu var det alltså dags för oss att åka över till England för att under några dagar se hur de arbetar där, berättar Anne Gustafson, som leder projektet på Nya Lövgärdesskolan.
Naturligt med skoluniform
De svenska, tyska och danska eleverna bodde i familjer och följde undervisningen i skolan medan Anne och hennes kolleger träffade lärare, skolledare, kuratorer och annan personal.
– Det var ett späckat program och jätteintressant. Bland annat diskuterade vi skoluniformer, något som vi från Sverige, både elever och lärare, är ovana vid. Men för de brittiska eleverna är det helt naturligt att alla är likadant klädda.
En annan sak som diskuterades mycket, framför allt av de nordiska eleverna, var det annorlunda förhållningssättet mellan elever och lärare. De engelska lärarna var mycket strängare och striktare än i Sverige och Danmark, där lärarna i allmänhet är ”lite stränga, men snällare”.
Arbetssätt utvärderas
Varje skola arbetar på sitt sätt med konflikthantering utifrån olika modeller. I Lövgärdet har man valt ”Giraffspråket”, medan de övriga skolorna valt andra modeller. Tanken är att arbetssätten ska utvärderas och att skolorna ska lära av varandra.
Hittills har projektet mest berört personalen, men eleverna kommer att bli allt mer involverade.
– Vi planerar bland annat att utbilda lärare i NVC, Non Violence Communication, som ska utbilda elever som i sin tur ska utbilda sina kamrater, berättar Anne.
Besök från England
Projektet har varit igång ett drygt halvår, men det var redan för ett och ett halvt år sedan som Nya Lövgärdesskolan, tillsammans med bland andra Vättleskolan, började arbeta med konflikthantering.
Projektet ska pågå under tre år och under tiden lär det bli mycket e-postkontakter och chattande på den gemensamma hemsidan.
– Nästa steg är att vi får besök från England eftersom de är särskilt intresserade av Vaniljskolan, en särskild enhet i Nya Lövgärdesskolan. Sedan ska vi planera för ett stort besök i november då alla projektskolorna ska komma till oss, avslutar Anne Gustafson.
Sepideh från Nya Lövgärdesskolan följde undervisningen i S:t Peters High School. Hon tyckte att lärarna var mycket strängare än i Sverige. Foto: Anne Gustafson.