Foto: Anders Feldt
Jenny Hallenberg är grundskollärare på Nya Varvetskolan i Göteborg. Med nästan 20 års erfarenhet har hon sett många elever – särskilt de med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, kämpa med skolmiljön. Men hon har också sett hur mycket en välplanerad och avskalad lärmiljö kan göra.
– Jag har haft många elever med NPF-diagnoser genom åren, och det jag märkt är att en organiserad, strukturerad miljö inte bara gynnar dem – utan faktiskt alla elever, säger hon.
Forskningen backar upp hennes metod
Jenny lutar sig inte bara på sina egna erfarenheter. Hennes arbete och idéer har stöd i omfattande forskning från bland annat Skolverket, Skolforskningsinstitutet, Skolinspektionen, Hjärnfonden och SPSM (Specialpedagogiska skolmyndigheten).

– Skolverket menar att klassrummets utformning har direkt påverkan på måluppfyllelsen. Det handlar om att skala bort det som distraherar och skapa en miljö som är tillgänglig och trygg för alla, säger Jenny.
Enkelheten är nyckeln
Det är inte dyra inredningar eller speciallösningar hon förespråkar. Tvärtom.
– Min tanke är att utgå från det material som redan finns på skolan. Det ska inte behöva kosta mer än kanske några arkivsamlingar för att sortera och strukturera elevers eller lärares material, förklarar hon.
För Jenny handlar det i stället om att tänka pedagogiskt kring varje detalj: var saker ska placeras, hur ljud kan minimeras, hur eleverna hittar sina material och hur dekorationer som teckningar eller affischer används med eftertanke.
– Du ska inte komma in i ett klassrum som känns som ett sterilt väntrum på en vårdcentral. Det ska kännas harmoniskt, tryggt och inbjudande – men inte plottrigt eller överbelamrat, menar Jenny.

Klassrummet som verktyg för inkludering
Målet är inte bara bättre studieresultat, utan även att skapa en inkluderande miljö där fler elever kan känna att de lyckas. Jenny menar att elever som tidigare haft svårt att koncentrera sig eller fungera i ett traditionellt klassrum, plötsligt kan hitta sitt fokus.
– Jag har sett elever som knappt klarat av att vistas i en vanlig skolmiljö börja nå målen. Det är inte magi – det är struktur, säger hon.
Jenny poängterar att även små förändringar kan ge stora resultat. Hon beskriver hur hon med vanligt vitt papper kunde förvandla en ”kladdig” vägg till något harmoniskt – och hur eleverna själva därefter blev mer måna om att hålla ordning.
– Om det ser stökigt ut från början så fortsätter man gärna att kladda. Men om det är fint och organiserat – då följer barnen efter.
Drömmen: Att få hjälpa fler skolor
Efter alla år i klassrummet har Jenny en tydlig vision: att få arbeta som konsult och hjälpa andra skolor och pedagoger att skapa lärmiljöer som fungerar – utan att det ska kosta skjortan.
– Min dröm är att handleda lärare och skolor i hur de med enkla medel kan organisera sina klassrum så att både elever och lärare får bättre förutsättningar, säger hon.
Hon vill kunna bidra med konkreta tips kring möblering, organisering av material, arbetsro, och hur man hanterar dekorationer på ett sätt som stärker snarare än stör.
Är det någon som vill ha lite tips och idéer på hur man kan designa sitt klassrum för att hjälpa elever till bättre måluppfyllelse så kan ni höra av er till Jenny Hallenberg på epost. jenny.hallenberg@grundskola.goteborg.se