Lundbys personal först ut med att spela brädspel om värderingar
Under det senaste året har ledningen i Lundby arbetat intensivt med att ta fram nya gemensamma värderingar. En grund att stå på som skapar en identitet för personalen och ger medborgarna rätt förväntningar på den kommunala servicen.
Ska leda fram till ändrat beteende
– Vi sökte efter några enkla begrepp som är lätta att ta till sig, men ändå bjuder på utmaningar, säger stadsdelschef Agneta Jögård.
Till slut enades man bland annat om tre ledstjärnor: tillgängliga – kunniga – pålitliga. För att förankra värderingarna hos personalen använder sig förvaltningen av ett förändringsverktyg i form av ett spel; Bohica.
Spelet ska engagera alla medarbetare, lyfta fram attityder, skapa insikt och leda till ett förändrat beteende.
– När förvaltningsledningen provade spelet ledde det till mycket engagerade diskussioner och vi tvingades tänka till kring vårt förhållnings- och arbetssätt, säger Agneta Jögård.
”Vi hade bra och viktiga diskussioner”
Spelet utgår från en mall som anpassats speciellt efter Lundby och förvaltningens värderingar.
Det har tidigare spelats av flera företag och mindre kommuner, bland annat Mark och Vara samt Sveriges Kommuner och Landsting. Stadsdelen Lundby är först ut i Göteborgs Stad.
Till utseendet påminner Bohica om ett vanligt brädspel med tärningar. De färgade spelrutorna motsvarar tre olika typer av frågekort; händelse-, samvets- och faktafrågor, som arbetsgrupperna ska besvara och diskutera kring. Samtalet leds av en utbildad spelledare från förvaltningen.
– Det var jätteroligt att spela! Vi hade bra och viktiga diskussioner om svåra saker på ett lättsamt sätt, säger Karin Johansson, enhetschef inom funktionshinderverksamheten i Lundby.
Lundbyborna ska märka förändring
Resultaten från varje spelomgång följs upp av spelledaren, som återkommer under ett möte för att diskutera vidare. Då får också arbetsgruppens chef delta för att lyssna och ta ställning till vilka åtgärder som krävs.
Allt förändringsarbete tar tid, men Agneta Jögård förväntar sig att Lundbyborna ska märka av en förändring till följd av de insatser som görs nu.
– Spelet kommer att ge alla arbetsgrupper hjälp att finna förbättringsområden. Genom klagomålshanteringen och våra kundenkäter kan vi sedan följa upp att vårt arbete ger resultat.