2017-08-17 | 3 min läsning

    Lyckad kampanj mot langning under Way out west

    Minderåriga får oftast tag i alkohol genom en äldre kompis eller ett storasyskon. I år fanns Göteborgs Stad på plats under Way Out West för att prata med unga vuxna om hur viktigt det är att inte vara ”snäll och köpa ut”.

    – Det var verkligen lyckat. Många besökare hängde med oss både utanför och i tältet och tyckte det var bra att vi var där, säger Jessica Andersson på social resursförvaltning.

    491A.jpg
    Med hjälp av alkoholfria drinkar och kända Youtube-profiler skapade Göteborg Stad tillsammans med länsstyrelsen i Västra Götaland och Centralupplysningen för alkohol och narkotikafrågor, CAN, uppmärksamhet kring budskapet Säg hej då till alkoholskador! under årets upplaga av Way Out West.

    – Syftet var att nå unga som langar. Det är en svår grupp att fånga upp, säger Jessica Andersson som är utvecklingsledare för alkohol- och drogförebyggande arbete.

    Kampanj mot kompislangning
    Kunskapskällar’n på Social resursförvaltning är Göteborgs Stads kompetenscentrum för frågor som rör alkohol, narkotika, dopning och tobak. Där arbetar man sedan några år med kampanjen Säg hejdå till alkoholskador! Tidigare har alla som fyllt 20 år fått hem ett vykort i brevlådan.

    – Då har vi vädjat om hjälp med att inte förse ungdomar med alkohol. Nu ville vi utöka vårt arbete genom att vara med på festivalen och det var helt rätt, säger Jessica Andersson.

    Siffrorna kommer från DVU, drogvaneundersökningen Göteborgs stad, som vänder sig till alla niondeklassare och elever som går andra året på gymnasiet. Det är en totalundersökning som görs var tredje år, där den senaste gjordes förra året. Resultaten visar att det ofta är en äldre pojk- eller flickvän, kompis eller syskon som köper ut alkohol till de elever som går i 2:an.

    – Undersökningar visar att många av de som själva drack tidigt är de som förser ungdomar med alkohol, säger Jessica Andersson.

    Det var första gången som Kunskapskällar´n var med på Way Out West. Över tusen alkoholfria drinkar delades ut under helgen med draghjälp av de två välkända Youtube-profilerna Andreas ”Dea” Svensson och Jonas ”Sp4zie” Ring. Med i tältet fanns också Ungdomens Nykterhetsförbund, UNF.

    – Vi kommer sannolikt att göra om det nästa år igen, då det blev så bra, säger Jessica Andersson på Social resursförvaltning.

    4962.jpg



    Prenumerera så du inte missar något nytt!