Maktbarometern för Göteborg presenteras på Frihamnsdagarna
Föreningen Medieakademin gör varje år en undersökning som kallas Maktbarometern där man tar reda på vilka som är mäktigast bland svenskar på våra mest populära digitala kanaler.
– Det är en datadriven sammanställning som inte gör skillnad på om avsändaren är en person, företag eller organisation, vilket i mitt tycke gör resultatet lite extra spännande, säger Johannes Gustavsson från Medieakademien.
Mäktigast på sociala medier – vem bryr sig?
Var: Paviljong Dawit
När: Lördag, 13:00–13:40
Länkar:
– Nu tar jag med mig Maktbaromentern till Frihamnsdagarna som fond för den diskussion som vi ska föra på scenen på lördag under rubriken Vem bryr sig?
Två av Göteborgs mäktigaste medverkar
Johannes Gustavsson får sällskap på scenen av två personer som är med i Maktbarometern, Adam Larson (@adamlrsn), som gör underhållning på Tiktok och Matilda Karlsson (@homelifewithdiana), som är stor inom matlagning på Instagram.
Medieakademin
- En ideell förening som vill fördjupa mediedebatten och skapa mötesplatser för att öka förståelsen om hur medier påverkar samhället
- Grundades 1997 i Göteborg
- Har sedan 2017 givit ut Maktbarometern som visar vilka som är mäktigast bland svenskar på våra mest populära digitala kanaler
Adam Larson rankar som mäktigast i Göteborg på Tiktok, tredje mäktigast på Youtube och landar på sjätte mäktigast på totallistan. Matilda Karlsson rankas som tjugonionde mäktigast på Tiktok i Göteborg.
Frågor som de kommer att besvara är till exempel: Hur kan en influencer ha större mediemakt än en offentlig aktör? Vad är makt idag? Vem lyssnar folk på i vår stad?
– Vi sitter på enorma mängder data. Det gör att vi kan titta närmare på exempelvis alla aktörer inom mat, inom e-sport, eller inom Göteborg. Maktbarometern för Göteborg beställdes av Göteborgs Stads demokrati- och medborgarservice förra året och presenterades på Demokratidagarna, berättar Johannes Gustavsson.
Är det skillnad på unga och äldre makthavare?
– En fråga som ofta dyker upp är ”Hur kan ni säga att de här personerna har makt?!”. Det är en befogad fråga. Vi pratar inte om formell makt, som man kanske har i kommunfullmäktige eller riksdagen, utan om mediemakt. Vår tes är att om man når ut och engagerar många så har man också någon form av inflytande.
Vilken kanal är viktigast för att nå unga?
– Man kan inte komma undan att Tiktok är en viktig kanal. Dels för att den driver trender (se till exempel hur Instagram Reels och Youtube Shorts kom kort efter att Tiktoks videoformat blivit populärt), och dels för att det är en megafon riktad mot den unga generationen, säger Johannes Gustavsson och fortsätter:
– Den rådande diskussionen om säkerheten i appen sätter dock stopp för många offentliga aktörer att på ett effektivt sätt nå ut till målgruppen, vilket mycket väl kan bli ett problem. Därför är Instagram och Youtube fortfarande viktiga för att nå unga. Facebook och X (fd Twitter) kan vi dock till stor del vinka hejdå till bland unga.
Frihamnsdagarna
Var: Bananpiren i Frihamnen
När: 29–31 augusti
Det är fri entré, öppet för alla och väskförbud.
Programmet hittar du på Göteborgs Stads kalendarium och på frihamnsdagarna.se
Länk: