2025-01-17 | 2 min läsning

Många felaktiga fakturor från leverantörer

Ett stickprov på 36 leverantörer visade att 60 procent hade avvikelser i sina fakturor.
2025-01-17 | 2 min läsning
Många felaktiga fakturor från leverantörer
Över 60 procent av leverantörerna hade avvikelser i sina fakturor. Det visar en uppföljning som Göteborgs Stads inköps- och upphandlingsförvaltning gjort inom området Tekniska konsulter. Nu ska de som har gjort fel betala tillbaka.

– Det är mycket allvarligt och helt oacceptabelt att leverantörerna skickar ut felaktiga fakturor som skattebetalarna får betala, säger Johanna Azar, ordförande för inköps- och upphandlingsnämnden.

Det var en av stadens byggande förvaltningar som först uppmärksammade att de överdebiterats vad gäller fakturerad kompetensnivå. Den uppföljning som inköps- och upphandlingsförvaltningen sedan gjorde, visade att 60 procent av leverantörerna i stickprovet hade avvikelser i sina fakturor.

Så gjordes granskningen

  • Inköps- och upphandlingsförvaltningen har genom stickprov kontrollerat om rätt kompetens fakturerats i jämförelse med den kompetens som utfört uppdraget
  • Granskningen har genomförts genom att det fakturerade timpriset för respektive konsult har jämförts med den kompetens konsulten har enligt leverantörens inlämnade cv
  • Uppföljningen omfattade ett stickprov på 36 av leverantörerna inom avtalsområdet
  • Avtalsområdet Tekniska konsulter hade 314 leverantörer under kontrollperioden

Stickprov på 36 leverantörer

Uppföljningen omfattade ett stickprov på 36 av leverantörerna inom avtalsområdet Tekniska konsulter. De avvikelser som hittats handlar om levererad kompetensnivå i relation till vad som fakturerats. I flera fall har exempelvis konsulter med en lägre kompetensnivå utfört arbetet, medan leverantören har fakturerat för en konsult med högre kompetensnivå och högre timpris.

– Vi jobbar kontinuerligt med uppföljningar av olika slag och detta visar hur viktigt det är, säger Henrik Karlsson, direktör för inköps- och upphandlingsförvaltningen.

Leverantörer ska betala tillbaka

Nu går inköps- och upphandlingsförvaltningen ut till samtliga leverantörer inom ramavtalsområdet för att de ska gå igenom sina fakturor. I de fall det finns avvikelser ska pengar betalas tillbaka till de förvaltningar och bolag i staden som köpt tjänsterna.

– Leverantörerna har fram till 31 mars på sig att gå igenom fakturorna och betala tillbaka ifall det finns avvikelser. Samtidigt uppmanar vi stadens förvaltningar och bolag att följa upp från sin sida, säger Henrik Karlsson.

Om inköp- och upphandlingsförvaltningen

Inköps- och upphandlingsförvaltningen är Göteborgs Stads inköpscentral. Förvaltningen driver Göteborgs Stads strategiska inköpsarbete och stödjer också andra förvaltningar och bolag i Göteborgs Stad med tjänster inom hela inköpsområdet.

 Länk: Göteborgs Stad Inköps- och upphandlingsförvaltningen



Prenumerera så du inte missar något nytt!