Foto: Lo Birgersson

2025-10-10 | 2 min läsning

Många lärare trivs på jobbet visar ny studie

Nio av tio lärare är nöjda med jobbet. Det visar den internationella enkätstudien Talis som Skolverket nyligen presenterade. I Göteborg märks också den positiva utvecklingen då engagemanget och trivseln bland lärare i Göteborgs Stads grundskolor ökat de senaste åren.

Skolverket presenterade nyligen resultatet i Talis som är en internationell enkätstudie om lärares och rektorers yrkesvardag. Studien visar bland annat över 90 procent av Sveriges lärare och rektorer är nöjda med sitt arbete. Samt att fler lärare vill stanna kvar i yrket jämfört med tidigare.

Samtidigt upplever många lärare stress i arbetet och lyfter i sammanhanget den administrativa bördan.

Uppmuntrar till kollegialt lärande

– Det vi kan läsa om i Talis 2024 bekräftar det som syns i vår egen uppföljning: Lärarnas och rektorernas motivation har ökat. Talis visar också att skolor där lärare samarbetar når längre och det märker vi även vi här i Göteborg. På grundskoleförvaltningen har vi därför uppmuntrat till att förbättra förutsättningarna för kollegialt lärande och kompetensutveckling för så väl lärare som skolledare, vilket också gett positiva resultat, säger Annika Hellström, avdelningschef utbildning, och fortsätter:

– Sedan finns det självklart saker vi behöver förbättra. I Talis uppger till exempel 44 procent av de svenska högstadielärarna att de är ganska eller mycket stressade vilket till stor del beror på administration.

”Förbättring av arbetsbelastningen”

Sedan ett par år tillbaka har grundskoleförvaltningen tillsammans med fackliga parter arbetat för att stärka förutsättningarna runt lärarnas hela uppdrag.

– Detta arbete har gett positiva resultat, som syns i svaren från medarbetarenkäten där vi ser en förbättring av arbetsbelastningen under de senaste åren.

Talis 2024

  • The teaching and learning international survey 2024 är en internationell studie som undersöker lärares och rektorers yrkesvardag
  • Syftet är att samla in uppgifter om de arbetsvillkor och förutsättningar som påverkar undervisningen och elevernas lärande
  • Genomfördes första gången 2008 och Sverige har tidigare deltagit 2013 och 2018.
  • Organiseras på internationell nivå av OECD – the organisation for economic co-operation and development
  • Skolverket ansvarar för genomförandet i Sverige utifrån de riktlinjer som OECD tagit fram för alla deltagande länder

Länk: Skolverket Talis 2024 – lärare och rektorers yrkesvardag



Prenumerera så du inte missar något nytt!