Många vill göra studiebesök på stadsbyggnadskontoret
Den här artikeln publicerades 2004-12-03 och kan ha hunnit bli inaktuell.
Kristian Pedersen tror att det ökade antalet studiebesök främst beror på två saker.
– Det ena är att Göteborg expanderar, att de som bor här ser att det händer något. Men det är också att fler engagerar sig. Den tiden är förbi när man satt och tittade på medan tjänstemän och politiker planerade staden, säger han.
Intresse från andra städer
Främst är det göteborgare som besöker stadsbyggnads- kontoret. Det kan vara allt från skolungdom till pensionärsgrupper och hembyggsföreningar.
Men under det senaste året har Kristian Pedersen märkt ett ökat intresse från andra städer.
– Häromdagen var till exempel riksdagens bostadsutskott här och tittade. Bland annat ville de se Norra Älvstranden och våra nybyggda studentbostäder, säger han.