Mängder med klagomål på fakturor från porrsajter
– Det är ett problem som inte tar slut. Konsumentverket måste sätta stopp för detta, säger Per Löwendahl, konsumentsekreterare på Konsument Göteborg.
Mängder med klagomål
De sista dagarna har Konsument Göteborg fått in mängder med klagomål på fakturor från porrsajter på Internet. Det verkar som om det gjorts något massutskick just nu.
Det är den överlägset vanligaste frågan som konsumenterna har när de kontaktar konsumentvägledningen. Problemet med fakturorna har funnits under hela det senaste året.
Per Löwendahl tror att konsumenterna nu börjat bli mer medvetna. Därför kontaktar de också konsumentkontoren allt mer. Konsument Göteborg lyfter fram problemet på sin hemsida för att enkelt kunna hänvisa konsumenterna dit om de har frågor.
– Det är ett problem och vi vill väcka frågan igen, säger Per Löwendahl.
Skickar räkning på 299 kronor
Ett av de företagen som figurerar i sammanhanget är Scan-Bill. De skickar ut en räkning på 299 kronor. I vissa fall ha räkningen haft med till exempel Telias symbol för att det ska se mer seriöst ut. Många betalar utan att tänka på det för att det inte är en så stor kostnad.
Många konsumenter oroas över de hot som framförs i brevet, till exempel om ännu högre kostnader eller inkasso. Många är också rädda för att få betalningsanmärkningar. Men det ska inte kunna hända om konsumenten bara kontaktar företaget.
Spårar telefonnummer
Det är när en person surfat in på betalsidor, till exempel porrsajter och webbplatser för nedladdning av ringsignaler till mobilen, som räkningen sedan kommit på posten. Dessa webbplatser kan tekniskt spåra telefonnumret som surfaren ringer ifrån. Sedan skickas en faktura till adressen för det aktuella telefonnumret. Givetvis finns det också företag med porr på Internet som är seriösa när det gäller betalningar.
Skriv till företaget
Om man fått en felaktig faktura är rådet att skriva till företaget och berätta att man inte kommer att betala. Då är det nämligen företaget som måste bevisa att du verkligen har ingått ett avtal.
Det är svårt att komma tillrätta med dessa företag. De byter ständigt namn och de polisanmälningar som finns har ännu inte lett någon vart.
Konsumentverket har gjort sida
Problemet är så stort så att Konsumentverkets har gjort en speciell informationssida på Internet om hur man går till väga om man får en bluffaktura. Där står också hur man kan skydda sig från bedrägerier på internet.