Medan Niklas och Signe arbetar med svenska håller Elin Mandorf på med matte.
– Det är ganska kul, men också ganska svårt. Fast bra att kunna när man ska handla i affären, säger hon.
Niklas Nilsson, Signe Reimer och Elin Mandorf går i klass 3-4 på Nya Varvets skola i Älvsborg. Det är en skola där det är fullt naturligt att prata matematik, ha temaarbete med kamrater i andra åldrar och äta lunch i klassrummet.
Skoldagen har börjat med att de 28 eleverna sitter med var sin bok. Alla läser tyst och i bakgrunden hörs klassisk musik.
– Vi börjar alltid dagen med 15 minuter tyst läsning. Det ger en lugn start på dagen och barnen tränar sig i att läsa, säger Karin Axenborg, klassens lärare.
Efter en stund är det dags för eget arbete. Elin räknar och Niklas skriver tokmeningar med hjälp av en låda ord och halvfärdiga meningar i en bok. Det kan till exempel bli ”En arg vaktmästare rullar på elementet”. Eller något annat tokigt. Bredvid sitter Signe som placerar ord i bokstavsordning.
Klassen planerar varje vecka
Varje måndag morgon planerar klassen för veckan. Vilka mål har var och en för veckans arbete? Finns det några utflykter eller andra aktiviteter inplanerade?
– Det är viktigt för barnen att veta vad de ska jobba med under veckan, säger Karin.
Ända sedan Nya Varvets skola startade har personalen arbetat i arbetslag.
– Att man ville arbeta på det sättet var en förutsättning för att få jobb här. Skolan är till och med byggd för det, säger Bengt Odén, som är rektor.
Arbetslagen består av förskollärare, fritidspedagoger och lärare. Lärarna i idrott, NO, slöjd och musik bildar ett gemensamt arbetslag.
På Jollen arbetar åtta personer som tillsammans jobbar med 87 barn mellan 6 och 13 år. Alla vuxna känner alla barnen och kan rycka in för varandra när det behövs. Lärare är på fritidshemmet när fritidspedagoger och förskollärare behöver egen planeringstid och fritidspedagoger går in i skolklasserna och tar vissa timmar. Arbetslagen har egen budget och lägger sitt eget schema.
– Det är en stor fördel att se barnen i olika verksamheter, säger Elisabet Adlemo Carlsson, lärare för år 5-6.
I klassrummen sitter eleverna runt stora bord i grupper med två till sex barn i varje. Ofta arbetar var och en i sin takt, men det förekommer också mycket diskussioner och samtal. En redovisning av ett arbete resulterar gärna i diskussioner som ger mycket kunskap.
Till och med matematik är ett ämne som man gärna pratar om. Det finns olika sätt att hitta lösningar på ett matematiskt problem och inget sätt behöver vara fel.
– Jag brukar säga att det är jättebra när de kommer fram till olika resultat. Då pratar vi om hur de har resonerat och på så sätt ger de varandra strategier för hur man löser ett problem, säger Annika Nilsson, lärare för år 1–2.
Vissa veckor arbetar hela enheten med gemensamma teman. Då kan barn i olika åldrar arbeta tillsammans och de stora hjälper de små. Ett temaarbete kan börja med att läraren dukar upp ett bord med böcker eller att man gör ett studiebesök. Arbetssättet bygger på att eleverna själva söker kunskap, med stöd av pedagogerna. De kan också söka information på internet, hemma eller på biblioteket. Skolan har en särskild IT-pedagog som undervisar om vikten av källkritik och granskning särskilt av den information de hittar på internet.
Veckan summeras i egen dagbok
När veckan är slut summerar var och en i en egen skoldagbok vad de har gjort och om de har nått de mål de satte i början av veckan. Boken tar de hem och visar föräldrarna. Eleverna i 5-6 skriver e-post till sina föräldrar. I år 1-2 får föräldrarna varje vecka ett mail från Annika.
Även personalen kommunicerar mycket med föräldrarna via e-post. De är väl medvetna om att deras elevers förutsättningar att klara skolan är goda. Alla har tillgång till datorer hemma och föräldrarna är välutbildade. Och de ställer höga krav på skolan.
Individuella utvecklingsplaner för alla
Från och med årsskiftet är det obligatoriskt med individuella utvecklingsplaner i grundskolan. Något som Nya Varvets skola har arbetat med i många år. Men nu blir det mer reglerat och under året har man arbetat med att ta fram mallar för hur de individuella utvecklingsplanerna ska utformas.
Att arbetet på skolan är individualiserat är inget problem, menar personalen på Jollen.
– Alla barn har olika sätt att lära sig. Vi vet vilka mål de ska nå innan de lämnar skolan och vi ser till att de gör det, fast de kan göra det i olika takt.
Elisabeth Gustafsson