Medborgarrådets rekommendationer lämnades över till politiker i stadsmiljönämnden lördag 9 maj. Foto: Göteborgs Stad
Medborgarrådet vill se mer grönska och stadsliv i Göteborg
Lördag 9 maj lämnade medborgarrådet över sina rekommendationer till politiker i stadsmiljönämnden. Frågan rådet har arbetat med är hur Göteborg ska prioritera utrymmet på gator och torg mellan stadsliv, grönska och trafik.
– Medborgarrådet lämnade framför allt över ett budskap om att Göteborg ska planeras mer för människor, säger Kristina Eberth, planeringsledare demokrati på förvaltningen för demokrati och medborgarservice.
De rekommendationer som prioriterades högst av rådet handlar om att utveckla mer stadsliv vid vattnet, skapa mer plats för grönska och mötesplatser samt göra staden mer gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig.
För att ge plats åt mer grönska, stadsliv och hållbart resande föreslår rådet också olika åtgärder för att minska biltrafiken.
”De olika perspektiven, livserfarenheterna och åsikterna från rådsmedlemmarna har varit viktiga komponenter för att hitta en gemensam väg framåt till färdiga rekommendationer”
Kristina Eberth

Har arbetat under fyra lördagar
Rådsmedlemmarna har träffats under fyra heldagar på lördagar från februari till maj. De har också haft möjlighet att delta i en stadsvandring.
Under arbetet har de fått lära sig mer om stadsutvecklingens utmaningar och komplexitet. Med stöd av samtalsledare har de varvat kunskap med samtal och gruppövningar.
– De olika perspektiven, livserfarenheterna och åsikterna från rådsmedlemmarna har varit viktiga komponenter för att hitta en gemensam väg framåt till färdiga rekommendationer, säger Kristina Eberth.
Hon beskriver att rådsmedlemmarna inte bara ställde stadsliv, grönska och trafik mot varandra. I rekommendationerna lyfter de också hur frågorna kan hänga ihop.
Delaktighet som går på djupet
Det här är Göteborgs Stads andra medborgarråd. Syftet är att låta slumpvis utvalda göteborgare sätta sig in i en viktig samhällsfråga och ge råd till politikerna.
– Den här typen av arbete handlar om delaktighet som går på djupet, där deltagare får ta del av kunskap och tydligt stöd så att de kan utveckla välgrundade förslag, säger Kristina Eberth.
Medborgarrådet om stadsmiljö
- Årets medborgarråd var det andra som har genomförts i Göteborg.
- Frågan var hur Göteborg ska prioritera utrymmet på gator och torg.
- 12 000 göteborgare mellan 16 och 90 år bjöds in.
- Rådsmedlemmarna arbetade under fyra heldagar från februari till maj.
- Rekommendationerna lämnades över till politiker i stadsmiljönämnden lördag 9 maj.
Hon lyfter också samtalsformen som viktig.
– Vi vill utveckla metoder som utgår från nyfikna och trygga samtal snarare än debatt och polarisering. I ett medborgarråd är målet varken konsensus eller konflikt utan förståelse för varandras perspektiv.
Politiken tar frågan vidare
Nu är det upp till politikerna att se vilka delar av rekommendationerna de vill ta vidare. Det kan ske inom partipolitiken eller genom uppdrag till stadsmiljöförvaltningen.
Kristina Eberth säger att medborgarråd är en krävande metod, både för staden som arrangerar och för rådsmedlemmarna som lägger mycket tid på arbetet. Samtidigt beskriver hon erfarenheten som värdefull.
– Att se förflyttningen hos de som var med, från skepsis och ibland ilska över stadens stadsutvecklingsarbete till en större förståelse för hur komplext det är, visar att metoden gör skillnad.