Miljönämnden delar den kritik som framförts av västsvenska politiker och tjänstemän sedan Banverket föreslagit att Västlänken, tunneln under Göteborg, kan börja byggas först 2014. I sitt yttrande skriver nämnden att medel måste reserveras för fortsatta utredningar redan 2004-2006, och byggstart läggas in så snart det är tekniskt möjligt.
Miljönämnden konstaterar att fördelningen av pengar till län och regioner inte överensstämmer med regeringens infrastrukturproposition där en utbyggnad av järnvägsnätet prioriteras, särskilt i storstadsområdena. Enligt miljönämnden är de medel som avsatts för satsningar på järnväg i Göteborgsregionen för små i relation till behovet. Göteborgs möjligheter att klara miljökvalitetsmålet ”Begränsad klimatpåverkan” minskar.
Yttrandet gäller förslagen ”Framtidsplan för järnvägen – infrastruktursatsningar nationellt 2004-2015” från Boverket, ”Nationell plan för vägtransportsystemet 2004-2015” från Vägverket samt ”Regional infrastrukturplan för Västra Götaland 2004-2015” från Västra Götalandsregionen.