2002-11-09 | 3 min läsning

Miljöutbildning för invandrare med livsmedelsbutik

Behzad Ali Rezai har sänkt energikostnaden för sin lilla matbutik i Bagargården som ett resultat av kommunens utbildning i livsmedelstillsyn, miljöfrågor, ekonomi och konsumenträtt.

Behzad Ali Rezai är en 32 butiksinnehavare som deltagit i projektet Oliven, ett utbildningsprojekt och vänder sig till personer med invandrarbakgrund som driver mindre livsmedelsaffärer. Meningen är att affärsinnehavarna ska öka sin kunskap inom livsmedelstillsyn, miljöfrågor, ekonomi och konsumenträtt.

I Göteborg finns ca 200 butiker som sköts av invandrare. Olivprojektet pågår under tre år och förhoppningen är att nå alla dessa. Bakom projektet står Miljöförvaltningen, Konsument Göteborg och Internationella företagarföreningen i Sverige.

Långa arbetsdagar

I det lilla kontoret i Shadi Närköp blir vi bjudna på tårta för att fira händelsen. Här har varit affär sedan 60-talet, och Behzad har haft den i tio år.

– Min arbetsdag börjar vid sju, halv åtta, då är jag i Partihallarna och handlar, säger Behzad. Affären har sedan öppet från
klockan nio på morgonen till nio på kvällen, så det blir långa arbetsdagar.

– Det är viktigt för oss invandrare att visa att vi kan, vi vill inte leva på socialbidrag. Behzad kommer från Teheran där han
var datakonsult för IBM. Efter revolutionen blev det sämre med nya dataprogram och system, och när Behzad kom till Sverige var hans kunskaper inte tillräckligt ”uppdaterade” för att fortsätta utan vidareutbildning.

Satsade på vården

– Jag satsade i stället på vården och utbildade mig till mentalskötare, säger Behzad.

Efter ett tag blev det dock för slitsamt, och då beslutade han sig för att öppna egen affär.

– Kompisar ställde upp och lånade ut pengar. Flera personer bidrog med minde summor, säger Behzad.

– Vi försöker alltid hjälpa varandra, bland mina landsmän är detta ett system som fungerar.Var och en lånar ut efter förmåga, och på så sätt hjälps vi åt att komma igång med olika verksamheter.

– Innan man har egen affär tror man att det går att tjäna mer pengar än det gör, säger Behzad, som ändå verkar nöjd med sin affär.

Sparar energi

Genom Olivprojektet har Behzad att få veta vad som gäller, och var man skall vända sig i olika frågor som har med affären att göra. Det kan till exempel gälla krav på lokalen man hyr, eller regler för olika livsmedel.

– Det viktigaste är att det är rent och fräscht i affären, säger Behzad.

Han har också sparat in pengar genom att sänka butikens energikostnader. Detta genom ändrade vanor och byte av elleverantör. Behzad visar bland annat hur han täcker över kyldisken på natten för att spara energi. Längst in i butiken finns även ett rum för videouthyrning och där sparar han energi genom att ha belysningen släckt på dagtid eftersom det i princip inte är någon uthyrning då.



Prenumerera så du inte missar något nytt!