Bakom fotografen det vill säga ungefär vid nuvarande Artisten, står den pampiga Minneshallen, som vi får återkomma till senare. Till vänster om Stora gården står en rad smala kolonner och med lite god vilja kan man här ana Näckrosdammen. Till höger ser vi borden utanför Huvudrestaurangen där vägen ner till Exportgården började.
Till vänster på bildens ses baksidan på det nyuppförda Konstmuseet, som bildade ett mäktigt avslut på Avenyn, stadens paradgata. Konstmuseets stora tavelsamlingar fanns dock kvar fram till 1925 i de gamla lokalerna i Ostindiska huset. Detta är inramningen för det som anknöt till själva jubileet.
Lära om västsvensk forntid
Här kunde Göteborgarna se och lära om västsvensk forntid och om stadens historia från det medeltida Lödöse, via Nya Lödöse (Gamlestaden), Karl IX:s Göteborg till det nu 300-åriga Göteborg. Här fanns hela bredden av ämnesområden över vilka våra olika museer spänner.
Många jobbade hårt för utställningen
Det var många unga och välutbildade museimän som helhjärtat åtog sig arbetsuppgiften att skapa en jubileumsutställning och genomförde genom den en näst intill otrolig arbetsinsats. Den föregicks dessutom av ett mångårigt förarbete med arkeologiska utgrävningar, fotodokumentationer, upptecknar, inventeringar och insamlingsresor långt utanför Göteborg med omnejd.
Samtida reportage brukar särskilt framhålla förarbetet och presentationen av traditionella hantverk. Att vi på stadsmuseet kommer att öppna en hantverksutställning under hösten är ingen tillfällighet.