2006-08-30 | 3 min läsning

Moppekurs på skoltid

Till hösten kan elever på Kärraskolan och Påvelundskolan välja att läsa en förarbeviskurs för moped på skoltid.
– Tanken är att skolorna ska testa en mer omfattande utbildning för att se vad det kan ge för resultat, säger Gunilla Fransson, projektledare för Young Rider – På moped i Göteborg.

15-åringar lever farligt på moped. Det är den i särklass mest olycksdrabbade ungdomsgruppen och det är mopeden det beror på.
– Det är framförallt 15-åringar som kör moped. Många 16-åringar slutar när de börjar på gymnasiet, säger Gunilla Fransson som hoppas att trafikkontorets satsning Young Rider ska minska olyckorna.
För andra trafikslag än moped har antalet svårt skadade och dödade ungdomar minskat till ungefär hälften jämfört med slutet av 1980-talet, samtidigt har antalet mopedolyckor ökat.
– Det finns tyvärr både en aningslöshet och en okunskap hos föräldrarna om vad det innebär att ge sitt barn en moped, säger Gunilla Fransson.
Försäljningen av mopeder ökar stadigt, och EU-moppens intåg har också inneburit en rejäl fartökning. En EU-moppe (klass 1) får köras i 45 kilometer i timmen. Men många går betydligt snabbare än så. Det krävs förarbevis för att köra en sådan.
Fokus på reflektion och attityder
Gunilla Fransson är kritisk till nivån på dagens förarbevisutbildning som ges av trafikskolor och mopedaffärer.
– Det är väldigt skiftande kvalitet på utbildningarna, säger hon.
Hon menar också att de fokuserar på faktakunskaper som betydelsen av olika vägmärken istället för att också prata om attityder och värderingar.
De två nya kurserna på högstadieskolorna Kärraskolan och Påvelundskolan är tänkt att fokusera på det som Gunilla Fransson tycker saknas i de vanliga utbildningarna.
– Det blir en mer omfattande utbildning på alla sätt, åtminstone 14 tillfällen på 80 minuter per gång. Dessutom fokus på reflektion och attityder. På Påvelundskolan kommer kursen att erbjudas som Elevens val, medan man på Kärraskolan får läsa den som utökad studiekurs. Normalt kostar en förarbeviskurs cirka 2.000 kronor.
– Eftersom utbildningen testas inom skolan hoppas vi också att den ska intressera även de som kör EU-moped klass 2, där man inte behöver ett förarbevis. På så sätt får vi in ytterligare trafikkunskap i skolan.
Nya regler på väg
Vägverket som är tillsynsmyndighet har reagerat på att antalet olyckor inte går ner, och även om det ännu inte är beslutat, pekar det mesta på att den tar över examinationsrätten från 2008. Då höjs troligen även åldern för att få köra EU-moppe klass 1 till 16 år, och det kommer att krävas förarbevis även för EU-moppe klass 2.

Niklas Aronsson



Prenumerera så du inte missar något nytt!