Sverige är bra på att exportera musik. Bara USA och Storbritannien är bättre. Men för att våga ta klivet och börja arbeta och bli stor inom musiksektorn kan man behöva hjälp. För en del kan det handla om tillgång till teknik och studio, andra kan behöva hjälp med marknadsföringen. En kreativ person som är inriktad på att skapa musik kanske kan behöva hjälp med juridik och ekonomi.
Allt detta, och mer, är det tänkt att det nya musikproduktionshuset i Gårda ska hjälpa till med. Verksamheten tar över det hus där Etnografiska museet idag ligger – museet flyttar i sin tur till nya Världskulturmuseet, som byggs vid Korsvägen.
Stor arbetsplats
Förhoppningen är att huset ska bli en arbetsplats för flera hundra personer inom musikbranschen. Än så länge finns det inget officiellt namn på huset, men Music Business Centre är ett arbetsnamn.
– Det ska vara en mötesplats för företag och organisationer som yrkesmässigt arbetar med musik och ett center för kompetens- och yrkesutveckling, säger Brittmo Bernhardsson, projektledare för kultur- och medieområdet på Business Region Göteborg.
– Ett hus för samverkan där företag inom musikbranschen får hjälp med saker som är svåra att ordna på egen hand. Det ska vara ett synligt center med nätverk och information om hur branschen ser ut, om scener och spelningar och möjligheter till arbetstillfällen.
Scen för musikexperiment
Det ska också ges möjligheter till kurser och kortutbildningar i olika ämnen som berör branschen. Hittills har ett fyrtiotal företag anmält sitt intresse för att flytta in. Närheten till Scandinavium och hela evenemangsstråket ska förhoppningsvis underlätta samarbete och kunskapsutbyte mellan olika företag och organisationer.
I huset ska det också finnas kafé och en experimentscen för ny musik. Våren 2004 ska lokalerna i den gamla fabriksbyggnaden stå klara för de första musikföretagen.