När hedersnormer kolliderar med förskolans värdegrund
– Min erfarenhet är att det är framför allt flickorna som drabbas, till exempel när det gäller hur de ska klä sig, säger Anna-Cecilia Robertsson, rektor för förskolor i Bergsjön, om hur förskolebarn som lever under hedersnormer påverkas.
”Ha det så roligt, men lek inte med pojkarna”
Vårdnadshavare med rötterna i en hederskontext kan ibland ställa hedersrelaterade krav på förskolan. Det kan vara krav som står i direkt motsats till förskolans jämställdhets- och integrationsuppdrag.
– Vi hör exempelvis också vårdnadshavare som säger till sina döttrar att de ska ”ha det så roligt, men lek inte med pojkarna”. Här är det viktigt att vi verkligen tänker på hur det blir för barnet när vårdnadshavarna och förskolan har olika syn. Vi måste våga prata med vårdnadshavarna om det, säger Anna-Cecilia Robertsson.
I vintras arrangerades en konferens av Regionalt stödcentrum heder om att växa upp med hedersnormer och hur det påverkar barn i förskoleåldern. Under dagen presenterades aktuell forskning. Från förskoleförvaltningen deltog bland andra Anna-Cecilia Robertsson och hennes rektorskollega Soledad Nordström.
Viktigt att stötta och utbilda pedagogerna
– På konferensen pratade de mycket om mannens position och även de äldre pojkarnas. Det kan jag uppleva i vissa möten med vårdnadshavare. Mannen tar över utifrån sin maktposition och han kan ofta svenska språket bättre. Vi försöker förebygga med att vi ordnar med tolk. Det är viktigt att inte låta någon ta över i våra samtal, säger Soledad Nordström, rektor för förskolor i Angered.
Både Soledad Nordström och Anna-Cecilia Robertsson menar att det är viktigt att stötta och utbilda pedagogerna i förskolan.
– Medarbetarna ska våga vara professionella i mötet med vårdnadshavarna. Det är inte alltid lätt att vara det. Mina medarbetare har fått bra verktyg genom utbildningen Bygga broar, säger Anna-Cecilia Robertsson.
Bygga broar är en modell som gör personalen i förskolan tryggare i kontakten med vårdnadshavare och att lyfta frågor som kan vara värdeladdade.