2001-11-25 | 1 min läsning

Nästan hälften av universitetets elever tar aldrig examen

Mer än var tredje av de studerande på Göteborgs universitet tar aldrig ut examen. Det visaren nya studie som Högskoleverket gjort.

Den här artikeln publicerades 2001-11-25 och kan ha hunnit bli inaktuell.

Hälften av alla som börjar studera vid universitet och högskolor tar aldrig examen.

En fjärdedel av studenterna har mindre än ett års utbildning bakom sig när de slutar. Cirka sex procent tar aldrig några poäng över huvud taget. Vid Göteborgs universitet är det bara 62,4 procent som tar ut sin examen eller har klarat av 120 poäng efter sju år.

Det framgår av en ny studie som Högskoleverket har genomfört i samarbete med Statistiska centralbyrån.



Prenumerera så du inte missar något nytt!