2010-10-12 | 4 min läsning

Naturklassrummet i Sillvik lär barnen om strand och hav

Vid badstranden i Sillvik finns nu ett naturklassrum där skolbarn från Torslanda lär sig om strand- och havsmiljö. Det är Snäckebergets förskola och skola som under hösten inlett projekt Hav möter strand. Tanken är studera stranden under hela året. Naturen, barnens lust och uppfinningsrikedom avgör hur undervisningen kommer att se ut.

Barnen får vistas utomhus, röra på sig och får lära med hela kroppen. På plats kan de titta, känna, lukta och lyssna på det som de annars bara läser om i böckerna.

– Det ger en större pedagogisk kraft och gör att barnen blir delaktiga på ett helt annat sätt än när de sitter stilla i bänkarna, berättar pedagogen och projektledaren Pernilla Stigebrand som själv brinner för att låta barnen vistas utomhus.

Lagar mat på stormkök
Naturklassrummet vid en strand är det första i Göteborg, som även andra klasser i Torslanda och Göteborg kan ta del av.

Vid badstranden har barnen och pedagogerna skapat klassrummet som park- och naturförvaltningen hjälpt till att utrusta med sittstockar och en eldstad för att underlätta vid lektionerna. Här lagar barn och pedagoger dessutom mat på stormkök.

– Hittills har det blivit korv stroganoff och köttbullar med makaroner, inget fusk med pulversoppor här inte, skrattar Pernilla Stigebrand.

Barnvagn lastad med prylar
En gång i veckan tar varje avdelning på både förskolan och skolan bussen ut till Sillvik för att studera havsmiljön, växt- och djurliv vid badplatsen.

För att få med sig allt de behöver har de hjälp av en tvillingvagn som är lastad med mat, håvar, luppar, faktaböcker och annat material de behöver för att kunna bedriva undervisning.

– Barnen fullkomligt älskar att åka ut till Sillvik och vet exakt vilken dag det är ”Sillviks-dag”, berättar Pernilla.

– Jag tror de skulle tycka det vore otroligt tråkigt om vi måste ställa in en dag på grund av vädret till exempel. Men då pratar vi storm!

Fyra årstider vid havet
Föräldrarna är mycket positiva och de berättar att numera dyker det upp helt nya ord som barnen lärt sig ute vid havet och det förs diskussioner vid middagsbordet.

Barnen, under ledning av lärarna på skolan, ska alltså studera stranden under alla årets årstider. Det är naturen, barnens lust och uppfinningsrikedom som avgör hur undervisningen kommer att se ut.

– Barnen lever så i nuet och styrs av olika intressen beroende på ålder och behov. De större barnen gör en faktabok tillsammans med sina lärare och kommer tillsammans att reflektera och dokumentera sitt arbete genom foto, filmning och loggbok, berättar Pernilla Stigebrand.

De yngre barnen gör ”naturdikter” genom att samla på saker de hittar och sedan skapar en berättelse utifrån det.

– Hittills har vi kunnat vada ut i vattnet, när vintern och kylan sätter in får vi hitta nya sätt. Det kan innebära att barnen får smälta snö, leta skräp och svara på frågor om hur det kommit ut hit, till havet.

”Klappa havet”- fast på riktigt
Barnen får undervisning om miljö, växt- och djurliv dels av sina lärare, men även från experter från miljöförvaltningen, park- och naturförvaltningen och Sjöfartsmuseet.

Häromveckan besökte Björn Källström och Jens Fahlström från Sjöfartsmuseet Akvariet badplatsen i Sillvik och hela skolan var på plats.

De hade med sig Akvariets klapptank som innehöll olika vattendjur och höll en lektion om vilka sorters djur som finns i havet. Konceptet kommer utifrån föreställningen ”Klappa havet” som de vanligtvis håller inne på Sjöfartsmuseet.

Dagens höjdpunkt och något barnen följde med spänning var när Björn tog på sig dykardräkten och dök efter fångst för att faktiskt kunna visa barnen vad som rör sig på havets botten, i närheten av deras naturklassrum på stranden.

10DE.jpg

Fotnot:
”Hav och strand” är ett ettårigt samarbete med park- och naturförvaltningen, miljöförvaltningen, Agenda 21 och Sjöfartsmuseet.



Prenumerera så du inte missar något nytt!