Den sista av skolverkets delrapporter från den omfattande skolinspektionen av Göteborgs skolor rör skolorna i Centrum, Härlanda, Linnéstaden, Majorna och Örgryte.
I rapporten konstaterar Skolverkets inspektörer att förskoleverksamheten, skolbarnsomsorgen och grundskolan i de fem stadsdelarna övergripande är av god kvalitet. Det råder ett gott arbetsklimat och arbetsro i klassrummen och eleverna uppger att de trivs i skolan. Betygsresultaten ligger överlag i nivå med riksgenomsnittet.
Ingen komplett antimobbningsplan
Men inspektionen pekar också på en rad förbättrings- områden. Dessutom får vissa skolor kritik mot brister som måste åtgärdas inom tre månader.
Skarpast kritik får Nordhemsskolan som inte haft en komplett antimobbingplan mot alla sorters kränkningar. Det har inte heller funnits ordentliga rutiner för hur man tar emot klagomål från föräldrarna. En stor del av kritiken gäller fall av mobbing, misshandel och trakasserier som anmälts till Skolverket.
Förra läsåret fick Nordhemsskolan också ta emot betydligt fler elever i och med att 200 barn och tio lärare flyttade från Flatåsskolans musikklasser. Dessutom tillkom alla sjätteklassare från Haga och Annedal.
– Detta gjorde sitt till, kanske hade man inte förberett sig tillräckligt. Med 700 barn på en skola så blir det konflikter och då måste alla på en skola veta hur man hanterar dessa situationer. Vartenda barn ska veta vad som är rätt och fel och vi vuxna ska hjälpa till att hitta andra vägar, menar Annika Kummel, nytillträdd rektor för år 6-9 sedan termins- starten i höstas.
– Det handlar i grund och botten om värdegrundsfrågor. Det har inte funnits något gemensamt grepp på skolan med hur man jobbar med värdegrunden. Allt vi gör i skolan ska ha utgångspunkt från den och det är det vi jobbar med nu, fortsätter Annika Kummel.
Kritik för brist på elevinflytande
Den nya värdegrunden på Nordhemsskolan ska presenteras i slutet av januari eller i början av februari. Utifrån den ska skolan bland annat få nya trivselregler och allt arbete i skolan ska genomsyras av värdegrunden.
– Det händer saker fortfarande som inte är bra och då vill jag få information om det för att vi ska kunna göra allt för att se till så att barnen har en trygg skola att vara i. Vi kan inte göra det utan att föräldrar hjälper oss och ger respons, säger Annika Kummel.
Nordhemsskolan får också kritik för brist på elevinflytande, främst gäller det årskurs 6-9. Vid inspektionen fanns inget fungerande elevråd på skolan.
– Det finns nu ett elevråd, med representanter från varje klass, och en styrelse som har träffat oss rektorer. Meningen är att eleverna ska ha inflytande över sin utbildning. Det är viktigt att vi har en regelbunden kontakt med elevrådet och framförallt med ordföranden, berättar Annika Kummel.
Nordhemsskolans personal ska börja jobba i arbetslag och under våren kommer en elevhälsoplan att arbetas fram. Den ska fungera som ett arbetsredskap med konkreta arbetssätt för att förebygga alla former av kränkningar.
Åtgärder ska redovisas i mars
Generellt för skolorna i Centrum menar skolverket att det finns brister i redovisningen av kvaliteten och att de i olika grad saknar en fungerande målstyrning. I vissa stadsdelar erbjuds inte alla elever elevens val.
Majorna får kritik för att alla elever som är i behov av särskilt stöd inte får det i tillräcklig utsträckning. Härlandas förskolor får genomgående positiva omdömen medan skolorna får kritik för att eleverna inte fått veta tillräckligt om betygskriterierna.
Örgrytes förskolor får beröm för sitt värdegrundsarbete men stadsdelen får kritik för att barn fått vänta orimligt lång tid på en plats.
I Linnéstadens förskola är barnens utveckling och lärande tydligt relaterat till läroplanens mål, menar skolverket, men påpekar att ingen central utvärdering görs av personal- täthetens och gruppstorlekens betydelse. Ett annat område att förbättra är samverkan mellan förskola, förskoleklass, skola och skolbarnsomsorg.
Före den 22 mars måste Göteborgs Stad redovisa till Skolverket vilka åtgärder som vidtagits inom de områden som fått kritik. Skolverket kommer också att följa upp effekterna av inspektionen inom cirka två år.
Betygen i nordost under rikssnittet
I början av december offentliggjordes rapporten för skolorna i Nordost och inte heller dessa klarar sig undan kritik.
Här konstaterar inspektörerna att Bergsjön, Gunnared, Kortedala och Lärjedalen har ”speciella förutsättningar” vad det gäller elevernas språkliga och kulturella bakgrund, något som till stor del förklarar att elevernas betyg ligger klart under riksgenomsnittet.
Skolverket anser att samtliga fyra Nordoststadsdelars skolor måste blir bättre på att följa upp elevernas kunskapsutveckling och resultat och att ”tydliggöra läroplanens och kursplanernas mål för eleverna.”
En rad skolor bör bli bättre på att arbeta med värdegrunden: Bergums skola, Bredfjälls-, Eriksbo-, Gunnaredsskolan samt Rannebergens rektorsområde. Skolorna i Gunnared bör också utreda varför så många elever inte gör de nationella proven i årskurs 9.
Skarp kritik mot Ramsdalsskolan
Arbetet för att motverka våld, mobbning och kränkande behandling behöver bli bättre på skolorna i stadsdelen Lärjedalen, Nya Lövgärdesskolan i Gunnared samt Utmarksskolan i Kortedala.
Samtidigt får handlingsplanerna mot kränkande behandling underkänt i sex skolor: Backegårds-, Bergsjö-, Fjällbo-, Gamlestads-, Gärdsmosse- och Utmarksskolan.
De här förbättringarna bör vara införda inom två år. Mer skarp kritik, till exempel att Ramsdalsskolan helt saknar ett handlingsprogram mot kränkande behandling, ska vara åtgärdat senast i mars nästa år. Då ska också Utmarksskolan erbjuda sina elever hela den garanterade undervisningstiden, något man inte gör idag.
Tre Gunnaredsskolor får högsta betyg
Skolverket inspekterade under förra läsåret samtliga Göteborgs skolor, alltså förskolor, skolbarnsomsorg, grundskola, den obligatoriska särskolan, gymnasierna, gymnasiesärskolan samt vuxenutbildningen. Under hösten har ett antal delrapporter publicerats, från respektive område.
Sex av de kommunala skolorna i Göteborg har fått högsta betyget, ”Mycket god kvalitet”. Tre av dessa finns i Gunnared: Tretjärnsskolan, Vättleskolan och Rävebergsskolan. De övriga skolorna med högsta betyg är Hjällboskolan i Lärjedalen, samt två skolor i Torslanda: Björlandagården och Kastanjskolan.
Efter årsskiftet kommer den sammanfattande rapporten för alla skolor i Göteborg.