2010-03-01 | 4 min läsning

Nu minskar kostnaderna för skador på stadens bilar

Göteborgs Stad har varje år stora kostnader för skador som uppstår på kommunens bilar. Genom att utse fordonsansvariga, att låta personal delta i körövningar och att informera om skador orsakade av enskilda enheter har kostnaden nu sjunkit med fem procent.

Göteborgs Stad har 4.100 fordon, varav 2.200 är personbilar och 800 är lätta lastbilar. 2008 drabbades hela 44 procent av fordonen av någon typ av skada och kostnaden uppgick till 27 miljoner kronor. Mest handlade det om parkeringsskador och enklare singelolyckor.

Körövningar vår och höst

Sedan dess har kommunen utsett fordonsansvariga på förvaltningar och bolag. Det är ett 60-tal personer som ska driva frågan om skador internt på sina enheter.

Gatubolaget teknisk service har också, i samarbete med Försäkrings AB Göta Lejon och Räddningstjänsten i Storgöteborg, ordnat körövningar.

– Det är en vecka på våren och en vecka på hösten då vi bjuder in alla som kör med stans personbilar och lätta lastbilar, säger Lena Berg på enheten för fordonsförsäkringar hos Gatubolaget teknisk service, GLFF.

Gatubolagets mekaniker berättar då om hur man sköter en bil och behovet av service. Sedan får deltagarna göra olika övningar.

Styr mot planka

– Man tränar till exempel på att fickparkera och att köra i trånga utrymmen. Och man får köra upp på en planka som är några decimeter bred, först med höger hjul och sedan med vänster. Det är för att man ska få en bättre känsla för bilens referenspunkt.

Omkring 200 kommunanställda har deltagit i övningarna per vecka, alltså 400 personer totalt. Det är en liten andel av alla som kör kommunens bilar, men förutom att slipa färdigheterna hos deltagarna menar Lena Berg att aktiviteten bidrar till att öka den allmänna medvetenheten om kostnaderna för bilskador bland de anställda i Göteborgs Stad.

Konkreta siffror behövs

GLFF har också varit ute och informerat på förvaltningar och bolag. Det nya system som införts där varje enhet kan se hur många fordon de har och följa vilka skador som inträffar är till stor hjälp menar Lena Berg. Det gör det enklare för verksamheterna att löpande ta upp frågan internt.

– Får man bara höra att ”det kostar mycket pengar” så händer ingenting. Personalen måste få se hur det ser ut hos just dem.

Kostnaden för olika fordonsskador visar sig nu ha sjunkit med fem procent från 2008 till 2009.

”Engagemanget har ökat”

Att den fortfarande höga kostnaden skulle bero på slarv vill inte Lena Berg uttala sig om.

– Det kan jag inte säga något om. Det får man titta på själv i varje verksamhet. Det vi kan se i skadeanmälan är vad som hänt, och var det har hänt.

Tydlig information till alla kommunanställda är vägen till minskade kostnader anser hon.

– Vi vill få en dialog med alla, och inte bara prata med vissa grupper. Vi tror att vi kommer att lyckas få ner kostnaden. Vi känner att engagemanget har ökat.

1DB0.jpg

Foto: Sören Pettersson



Prenumerera så du inte missar något nytt!