Göteborgs Stads flytbryggor för färjetrafiken på älven och i södra skärgården måste förr eller senare tas upp på land för renovering. Den här gången måste bryggan vid Klippans färjeläge, som ligger nedanför Jaegerdorffsplatsen, både renoveras och förstärkas. Arbetet beräknas ta upp till fem månader, och vara klart framåt 1 april nästa år.
– För att upprätthålla en konstruktions livslängd är det avgörande att vi kontinuerligt underhåller den. Genom att göra detta nu säkerställer vi att flytbryggan bevarar sin funktion, säger Isac Enhamn, planeringsledare maritima byggnadsverk på stadsmiljöförvaltningen.
Eriksberg blir tillfällig ändhållplats
Medan Klippans färjeläge är avstängd kommer färjan på Västtrafiks linje 285 – Älvsnabben – som normalt har Klippan som ändhållplats, i stället att vända vid Eriksbergs färjeläge på norra älvstranden.
Renoveringen och förstärkningen av flytbryggan ska göras på ett varv i Göteborg.
– Det är konstruktioner i både betong och stål som måste åtgärdas, säger Isac Enhamn på stadsmiljöförvaltningen.
För att om möjligt undvika att behöva stänga Klippans färjeläge helt har stadsmiljöförvaltningen undersökt om det går att lägga en tillfällig flytbrygga medan den ordinarie renoveras. Det visade sig att det inte gick.
Klippan förbereds för elfärjor
Även en dykdalb som står i vattnet vid flytbryggan behöver renoveras. En dykdalb är ett knippe stora stolpar som hjälper till att hålla bryggor och båtar på plats när det blåser eller vattnet strömmar kraftigt.
Under tiden Klippans färjeläge är avstängt kommer det också att förberedas för att kunna ladda de elektriska älvfärjor som om några år ska börja trafikera även denna linje